تامین انرژی ادوات اینترنت اشیا با مولد برق لایه‌نازک

تامین انرژی ادوات اینترنت اشیا با مولد برق لایه‌نازک

با استفاده از دی‌سولفید مولیبدن، دستگاه لایه‌نازک انعطاف‌پذیری ساخته شده که می‌تواند حرکت سیالات نظیر حرکت آب درون لوله‌ها را به الکتریسیته تبدیل کند. این مولد برای تامین نیاز انرژی ادوات اینترنت اشیا مناسب است.

برای تامین انرژی ادوات در اینترنت اشیا، می‌توان از انرژی طبیعی موجود در پدیده‌های پیرامون استفاده کرد به طوری که نور، گرما یا لرزش‌های محیطی را به الکتریسیته تبدیل کرد. این فناوری به کاهش اثرات زیست‌محیطی کمک می‌کند و می‌توان از آن برای تولید انرژی موردنیاز برای ادوات مختلف در طولانی‌مدت استفاده کرد، به طوری که نیاز به باتری و شارژر نباشد.

محققان دانشگاه ناگویا و دانشگاه کیوشو روی انرژی ناشی از حرکت ناچیز سیالات متمرکز شده‌اند. آن‌ها دستگاهی ساختند که می‌تواند بیش از ۵ ولت برق را مستقیم از حرکت یک قطره مایع ایجاد نماید.

این دستگاه که از یک فیلم نازک انعطاف‌پذیر ساخته شده، هنگامی که قطرات آب روی سطح بالای آن به حرکت درمی‌آیند، برق تولید می‌کند.

انتظار می‌رود که این فناوری بتواند برای دستگاه‌هایی که انرژی خود را تامین می‌کنند استفاده شود؛ برای مثال، از این فناوری می‌توان در حسگرهای نظارت بر کیفیت فاضلاب‌های کارخانه‌ها استفاده کرد.

یافته‌های این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Nano Energy به چاپ رسیده است.

انرژی حاصل از جریان‌های ناچیز مایعات در محیط‌های مختلف نظیر لوله‌های کارخانه‌ها و دستگاه‌های میکروسیالی قابل استفاده است اما تاکنون به‌صورت موثری روی این فناوری کار نشده است. محققان نشان داده‌اند که یک ورق گرافنی می‌تواند از حرکت سیال برق تولید کند، با این وجود ولتاژ خروجی آن محدود به ۰٫۱ ولت است که برای تامین انرژی ادوات الکترونیکی کافی نیست.

این گروه تحقیقاتی نشان دادند که می‌توان از دی‌سولفید مولیبدن به جای گرافن استفاده کرد و در نهایت ژنراتوری ساخت که امکان تولید بیش از ۵ ولت برق از قطرات سیال را دارا است.

برای این کار لازم بود تا لایه دی‌سولفید مولیبدن روی سطح بزرگ پلاستیکی ایجاد شود که با روش‌های معمولی امکان‌پذیر نبود. با این وجود محققان روشی ارائه کردند که در آن دی‌سولفید مولیبدن روی سطح پلی‌استایرن قرار داده می‌شود.

این نانوژنراتور به قدری انعطاف‌پذیر است که می‌توان آن را روی سطوح منحنی نصب کرد. بنابراین، این نانوژنراتور را می‌توان در ادوات اینترنت اشیا به کار برد.