نشت آب در ساختمان با فناوری‌نانو به سادگی قابل تشخیص است

نشت آب در ساختمان با فناوری‌نانو به سادگی قابل تشخیص است

برای تشخیص نشت آب در ساختمان، حسگری ساخته شده است که بی‌نیاز از باتری بوده و با قیمت بسیار کم قابل تولید است. این حسگر مبتنی بر فناوری‌نانو درصورت بروز نشت آب، به تلفن همراه هشدار می‌فرستد.

پژوهشگران دانشگاه واترلو حسگر جدیدی ساختند که بی‌نیاز از باتری بوده و می‌تواند نشت آب در ساختمان را تشخیص دهد، مشکلی که موجب بروز خسارات زیادی در سازه‌ها می‌شود.

این حسگر با استفاده از فناوری‌نانو انرژی خود را تامین می‌کند، درصورت قرار گرفتن در معرض رطوبت، حسگر به تلفن همراه هشدار می‌دهد.

محققان با حذف باتری و برخی مدارها در این فناوری، هزینه تولید را کاهش داده‌اند به طوری که هر حسگر با قیمت ۵ دلار قابل تولید است، یعنی در حدود یک دهم هزینه تولید ادوات تشخیص نشت موجود در بازار!

جرج شاکر، از دانشگاه واترلو می‌گوید: «یکی از مسائل مهم در آسیب به ساختمان‌ها، فقدان حسگر به مقدار کافی در سازه‌ها است که دلیل این امر، هزینه بالای این حسگرها است. هزینه بسیار پایین این حسگرها به ما این امکان را می‌دهد که تعداد بیشتری از این حسگرها را در ساختمان مستقر کنیم.»

نشت آب، علت اصلی خسارت به املاک و آپارتمان‌ها، دفاتر و سازه‌های مختلف است که در نهایت هزینه زیادی را به بیمه و صاحبان ساختمان تحمیل می‌کند. این حسگر جدید از جنس نیکل بوده و قطر آن ۵ میلی‌متر است. در این حسگر از نانوذرات استفاده شده است، زمانی که نانوذرات خیس می‌شوند، یک واکنش شیمیایی رخ می‌دهد که الکتریسیته کافی برای تامین انرژی یک سامانه رادیویی بی‌سیم را تامین می‌کند و در نتیجه می‌توان شرایط محیطی نظیر دما و رطوبت را با این سامانه اندازه‌گیری کرد.

این رادیو بی‌سیم و دیگر حسگرها روی یک بورد قرار گرفته‌اند که ابعاد کل سامانه تشخیص رطوبت در حد سه سانتی‌متر می‌شود.

علاوه‌بر ارزان بودن، این حسگر جدید سازگار با محیط‌زیست است؛ پس از استفاده، قابل تنظیم مجدد بوده و می‌توان آن را در محیط‌هایی با دسترسی‌های غیرمستقیم و دشوار قرار داد.

شاکر می‌گوید: «ما معتقدیم که این فناوری پتانسیل برای حل چندین مشکل مهم را دارد.»