چالش افزایش مقاومت برشی لایه‌های پلیمری در دستکش ایمنی

چالش افزایش مقاومت برشی لایه‌های پلیمری در دستکش ایمنی

شرکت بوفالو تولیدکننده تخصصی پوشاک و محصولات ایمنی کار با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو چالش نوآوری با موضوع مقاومت برشی لایه‌های پلیمری در دستکش ایمنی برگزار می‌کند.

در ادامه چالش‌های نوآوری و فناوری نانو با هدف توسعه راهکارهای حل مشکلات صنعتی و رفع نیازهای فناورانه کشور، شرکت بوفالو تولیدکننده تخصصی پوشاک و محصولات ایمنی کار با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو اقدام به برگزاری یک چالش‌ نوآوری در پلتفرم آی‌چلنج (www.ichallenge.ir) می‌نماید. این چالش به‌دنبال حمایت از راهکارهایی مبتنی بر فناوری نانو جهت «افزایش مقاومت برشی لایه‌های پلیمری در دستکش ایمنی» است.

آمارها نشان می‌دهد بخش بزرگی از حوادث حین کار ناشی از عدم استفاده از البسه کار ایمنی است. در این میان دست‌ها و انگشتان از آسیب‌پذیرترین اعضای بدن هستند. به همین منظور برای حفاظت از دست و انگشتان در عین راحتی افراد در حین کار و فعالیت مطابق با استانداردهای محیط کار باید از دستکش‌های ایمنی مناسب استفاده شود. یکی از پرمصرف‌ترین انواع دستکش‌ ایمنی، دستکش‌ ضد برش هستند. این دستکش‌ها معمولا دستکم از یک لایه‌ی منسوج و لایه‌ای پلیمری تشکیل می‌شوند. درجه محافظت دستکش‌های ضدبرش بر اساس آزمون‌های استاندارد‌ کمیسیون اروپا (CE, EN 388) بین درجه ۱ تا ۵ تقسیم می‌شود که دستکش‌های دارای درجه ۵ (EN Cut Level 5) بالاترین میزان محافظت در برابر برش را فراهم می‌کنند. برای دستیابی به این درجه از محافظت نیاز به اصلاح ساختار لایه‌های محافظتی در دستکش است که با استفاده از پلیمرهای معمول امکان‌پذیر نیست. اما یکی دیگر از روش‌های بهبود مقاومت برشی لایه‌های محافظ در دستکش که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، استفاده از فناوری نانو به منظور بهبود خواص مکانیکی یا شیمیایی این لایه‌های پلیمری است. در این راستا شرکت بوفالو با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به دنبال توسعه راهکارها و روش‌هایی مبتنی بر فناوری نانو جهت « بالابردن مقاومت برشی لایه پلیمری کف دستکش» چالش نوآوری برگزار می‌کند.

بنابر اعلام دبیرخانه چالش‌های فناوری و نوآوری نانو شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، و سایر پژوهشگران و فناوران علاقمند تا تاریخ ۲۵ اسفند‌ماه فرصت دارند طرح مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال نمایند. پس از اتمام مهلت ثبت طرح‌ها و غربال آن‌ها (ارزیابی اولیه غیرحضوری)، داوری حضوری طرح‌ها انجام خواهد شد و سرانجام طرح‌های برگزیده به مرحله دوم خواهند یافت. برگزیدگان مرحله نخست، ۲ ماه فرصت خواهند داشت تا ضمن تکمیل مستندات فنی و اقتصادی، یک «نمونه آزمایشگاهی» مطابق با طرح اولیه خود بسازند یا نمونه اولیه خود را تکمیل نمایند. شرکت‌کنندگان برگزیده در مرحله اول، در جریان مرحله دوم چالش (ساخت نمونه آزمایشگاهی) به صورت گام به گام با پیشبرد طرح خود تا سقف ۷ میلیون تومان تسهیلات حمایتی شامل کمک‌هزینه نقدی و اعتبار استفاده از خدمات شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو را طی مرحله دوم دریافت خواهند نمود. دریافت تایید فنی نمونه‌های اولیه در این مرحله منوط به تکمیل مستندات آزمایشگاهی و ارائه نتایج آزمون‌های تعیین شده خواهد بود. برنده نهایی چالش علاوه بر جوایز نقدی ۳۰ میلیون تومانی، به منظور توسعه فناوری و تجاری‌سازی طرح و نمونه‌های اولیه خود تا مرحله تولید انبوه فرصت همکاری با شرکت بوفالو را خواهند داشت.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات چالش (نحوه ثبت نام، شرایط ارسال راه‌حل، جوایز و…) به نشانی Ichallenge.ir مراجعه نمایند.