چالش بالا بردن مقاومت لایه پلیمری در مقابل حرارت در دستکش‌های ایمنی و محافظ

چالش بالا بردن مقاومت لایه پلیمری در مقابل حرارت در دستکش‌های ایمنی و محافظ

شرکت بوفالو تولیدکننده تخصصی پوشاک و محصولات ایمنی کار با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو چالش نوآوری با موضوع بالابردن مقاومت لایه پلیمری در مقابل حرارت در دستکش‌های ایمنی و محافظ برگزار می‌کند.

در ادامه چالش‌های نوآوری و فناوری نانو با هدف توسعه راهکارهای حل مشکلات صنعتی و رفع نیازهای فناورانه کشور، شرکت بوفالو تولیدکننده تخصصی پوشاک و محصولات ایمنی کار با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو اقدام به برگزاری یک چالش‌ نوآوری در پلتفرم آی‌چلنج (www.ichallenge.ir) می‌نماید. این چالش به‌دنبال حمایت از راهکارهایی مبتنی بر فناوری نانو جهت «بالابردن مقاومت لایه پلیمری در مقابل حرارت در دستکش‌های ایمنی و محافظ» است.

سالانه میلیون‌ها کارگر از صدمات ناشی از حوادث محیط کار رنج می‌برند. درصد بالایی از این حوادث به دلیل استفاده نکردن از تجهیزات ایمنی و حفاظت شخصی در حین انجام کار است. بر اساس استاندارد بین المللی سیستم مدیریت ایمنی و سلامت شغلی ISO 45001 سازمان‌ها موظف به فراهم آوردن محل‌های کار سالم و ایمن به منظور پیشگیری از آسیب‌ها مرتبط با کار هستند. با توجه به آن‌که دست یکی از اساسی‌ترین عضوهای کاری بدن است که در معرض خطرات مختلفی قرار دارد، امروزه انواع مختلفی از دستکش‌های ایمنی نظیر دستکش‌های چرمی، لاتکس، نئوپرن، نیتریل، وینیل، آلومینیومی و دستکش‌های با الیاف آرامید و نظایر آن‌ها تولید و روانه بازار می‌شود. به منظور ایجاد خاصیت مقاومت در برابر حرارت در دستکش‌ها و سایر پوشاک و لوازم حرارتی راهکارهای متنوعی ارائه شده است. یکی از این راهکارها استفاده از الیاف با کارایی بالا نظیر آرامیدها است که علاوه بر مقاومت بالای حرارتی و بازدارندگی در برابر اشتعال خواص دیگری نظیر مقاومت شیمیایی و مقاومت مکانیکی  مطلوبی نیز دارند. از دیگر روش‌های نوین جهت بهبود خواص منسوجات و لایه‌های پلیمری استفاده از فناوری نانو است. در این روش نانومواد می‌توانند به صورت نانوذرات، نانوالیاف یا نانوصفحات‌ها در ساختار پوشش و بستر پلیمری قرار گیرند. در این راستا شرکت بوفالو با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به دنبال توسعه راهکارها و روش‌هایی مبتنی بر فناوری نانو جهت « بالا بردن مقاومت لایه پلیمری در مقابل حرارت در دستکش‌های ایمنی و محافظ» چالش نوآوری برگزار می‌کند.

بنابر اعلام دبیرخانه چالش‌های فناوری و نوآوری نانو شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، و سایر پژوهشگران و فناوران علاقمند تا تاریخ ۲۵ اسفند‌ماه فرصت دارند طرح مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال نمایند. پس از اتمام مهلت ثبت طرح‌ها و غربال آن‌ها (ارزیابی اولیه غیرحضوری)، داوری حضوری طرح‌ها انجام خواهد شد و سرانجام طرح‌های برگزیده به مرحله دوم خواهند یافت. برگزیدگان مرحله نخست، ۲ ماه فرصت خواهند داشت تا ضمن تکمیل مستندات فنی و اقتصادی، یک «نمونه آزمایشگاهی» مطابق با طرح اولیه خود بسازند یا نمونه اولیه خود را تکمیل نمایند. شرکت‌کنندگان برگزیده در مرحله اول، در جریان مرحله دوم چالش (ساخت نمونه آزمایشگاهی) به صورت گام به گام با پیشبرد طرح خود تا سقف ۷ میلیون تومان تسهیلات حمایتی شامل کمک‌هزینه نقدی و اعتبار استفاده از خدمات شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو را طی مرحله دوم دریافت خواهند نمود. دریافت تایید فنی نمونه‌های اولیه در این مرحله منوط به تکمیل مستندات آزمایشگاهی و ارائه نتایج آزمون‌های تعیین شده خواهد بود. برنده نهایی چالش علاوه بر جوایز نقدی ۳۰ میلیون تومانی، به منظور توسعه فناوری و تجاری‌سازی طرح و نمونه‌های اولیه خود تا مرحله تولید انبوه فرصت همکاری با شرکت بوفالو را خواهند داشت.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات چالش (نحوه ثبت نام، شرایط ارسال راه‌حل، جوایز و…) به نشانی Ichallenge.ir مراجعه نمایند.