حفاظت از فناوری نانوزیست ‌حسگر با ثبت پتنت بین‌المللی

حفاظت از فناوری نانوزیست ‌حسگر با ثبت پتنت بین‌المللی

یکی از شرکت‌های فعال در حوزه ساخت زیست‌حسگر، در حال ثبت پتنت مربوط به استفاده از گرافن در ساخت زیست‌حسگر است. قرار است این پتنت به صورتی ثبت شود که مالکیت فکری آن در کشورهای مختلف حفظ شود.

شرکت آرچر متریالز (Archer Materials) اعلام کرد که در حال ثبت پتنتی در حوزه گرافن است. این پتنت به کاربرد گرافن در ساخت زیست‌حسگر مربوط می‌شود. این شرکت طبق پیمان همکاری حق ‌ثبت پتنت، اقدام به ثبت این پتنت کرده است، پیمانی که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا به‌صورت بین‌المللی از پتنت خود محافظت کنند.

زیست‌حسگرها در صنعت پزشکی برای بهینه‌سازی مراقبت از بیماران و رهگیری سریع بیماری‌ها استفاده می‌شوند. شرکت آرچر در حال توسعه فناوری منحصربه‌فردی است که در آن از گرافن برای تولید حسگر زیستی استفاده می‌شود. با توسعه این فناوری، شرکت آرچر به دنبال ایجاد مشارکت با شرکت‌های زیست‌فناوری بزرگ است.

PCT به آرچر اجازه می‌دهد تا تصمیم بگیرد که در کدام کشورها از مالکیت فکری این پتنت محافظت شود و با این حال، حمایت بین‌المللی از این پتنت می‌تواند تا ۲۰ سال صورت گیرد.

محمد جوکار، مدیرعامل آرچر می‌گوید: «درخواست ثبت پتنت بین‌المللی اولین گام در مسیر تجاری‌سازی فناوری زیست‌حسگرهای گرافنی است.»

وی معتقد است که این فناوری پتانسیل ایجاد تحول در حوزه پزشکی را دارا است. حسگرهای زیستی در آزمایش‌های پزشکی برای تشخیص بیماری استفاده می‌شوند و با استفاده از آن‌ها می‌توان زمان انتظار برای تعیین بیماری را کاهش داد.

مواد و فرآیند استفاده شده برای ساخت این زیست‌‌حسگر ارزان بوده و این موضوع، مزیتی در بازار زیست‌‌حسگرهای چاپی است. این حسگرها خواص الکتروشیمیایی مناسبی داشته که این موضوع برای فناوری زیست‌حسگری الزامی اساسی است. یک زیست‌حسگر کاربردی نیاز به اندازه‌گیری زیست‌مولکول‌ها در سطح گرافن دارد. گرافن روی سطح الکترود الگودهی و چاپ می‌شود. این الکترودها را می‌توان روی زیرلایه‌های مختلف چاپ کرد و از آن برای ساخت محصولات شفاف و انعطاف‌پذیر استفاده کرد.

این شرکت قصد دارد تا با یافتن شرکا تجاری مناسب، اقدام به تجاری‌سازی این حسگرها کند. محصولاتی که با استفاده از این فناوری تولید می‌شوند را می‌توان در بخش تشخیص بیماری استفاده کرد.