نانوذراتی برای کاهش تورم در آسیب‌های مغزی

نانوذراتی برای کاهش تورم در آسیب‌های مغزی

محققان نانوذراتی ساختند که می‌تواند التهاب در بافت مغز را در بیماران دچار آسیب مغزی کاهش دهد. این نانوذرات با به دام انداختن سلول‌های ایمنی بدن اقدام به کاهش التهاب می‌کنند.

پس از آسیب‌دیدگی مغزی، بیشترین خطری که بیمار را تهدید می‌کند، تورم ثانویه مغز است که هیچ راهکاری برای آن وجود ندارد. محققان مرکز نورث‌وسترن مدیسین (Northwestern Medicine) نشان دادند که تزریق نوعی نانوذرات به جریان خون بیمار، در مدت زمان دو ساعت پس از آسیب‌دیدگی می‌تواند تورم و آسیب مغزی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

جک کسلر از محققان این پروژه می‌گوید: «نتایج به مراتب بهتر از آن چیزی بود که پیش‌بینی می‌کردیم. ما معتقدیم که این ممکن است اولین درمان قطعی و واقعی برای افرادی باشد که دچار آسیب‌دیدگی مغزی می‌شوند. نانوذرات از جنس موادی است که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شده است و می‌توان به سادگی آن را وارد سرنگ کرد و اورژانس و تیم پزشکی که به سر صحنه می‌رسند می‌توانند از آن برای کمک به بیماران استفاده کنند.»

نتایج این پروژه در نشریه Annals of Neurology به چاپ رسیده است.

این نانوذرات به‌عنوان طعمه عمل می‌کنند تا سلول‌های ایمنی بدن را از رسیدن به مغز باز دارند. این ذرات که به آن‌ها IMPS گفته می‌شود، به‌گونه‌ای اصلاح شده‌اند که می‌توانند سیستم ایمنی را به دام اندازند. این نانوذرات توخالی بوده و درون آن‌ها دارویی وجود ندارد.

بعد از آسیب مغزی، جمعیت مشخصی از منوسیت‌ها، گلبول‌های بزرگ سفید، به محل آسیب می‌رسند و سعی در پاک‌سازی پسماندها از محل سلول‌های مغزی دارند. پروتئین‌های التهابی شروع به ترشح می‌کنند و این کار سلول‌های ایمنی بدن را تحریک می‌کند. این فرآیند آبشاری، از سوی سیستم ایمنی بدن موجب التهاب می‌شود که سهوا به بافت سالم مغز آسیب می‌زند.

دانشمندان دریافتند که اندکی بعد از آسیب‌دیدگی، نانوذرات با وارد شدن به سیستم خون موجب می‌شوند تا گلبول‌های سفید آن‌ها را به‌عنوان مواد خارجی قلمداد کرده و به آن‌ها حمله کنند. با این کار میزان التهاب در بخش آسیب‌دیده به حداقل می‌رسد.