بلنکت‌های هواژل، جدیدترین نسل عایق‌های حرارتی

بلنکت‌های هواژل، جدیدترین نسل عایق‌های حرارتی

بلنکت‌های هواژل، جدیدترین نسل عایق‌های حرارتی است که توسط شرکت پاکان آتیه نانودانش تولید و به بازار عرضه می‌شود. شرکت پالایش نفت تبریز یکی از مشتریان این شرکت است.

شرکت پاکان آتیه نانودانش یکی از شرکت‌های تولیدکننده عایق‌های هواژل در کشور موفق به ارائه نانومحصولی شده که می‌تواند برای حل بخشی از مشکلات صنعت نفت و گاز استفاده شود. این شرکت با استفاده از فناوری نانو عایق حرارتی ویژه‌ای تولید کرده که می‌تواند در عین سبک بودن و ضخامت کم، عملکرد بسیار بالایی داشته باشد.

حسن برگزین مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «پاکان آتیه نانو دانش» با اشاره به تولید نوع جدیدی از عایق‌های نانویی در کشور ادامه داد: «با استفاده از «بلنکت‌های هواژل» با کمترین ضخامت عایق می‌توان خطوط سرد و گرم را عایق‌کاری کرد که مزایای بسیاری دارند. به جای استفاده از ۲۰ سانتی‌متر عایق‌های قدیمی می‌توان ۵ سانتی‌متر از این عایق‌ها استفاده کرد، به همین دلیل در فضا و زمان نصب صرفه‌جویی صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: «این عایق‌ها کاملاً به صورت آب‌گریز تولید می‌شوند. به عبارتی دیگر رطوبت و آب به هیچ عنوان تاثیری بر روی کارآیی آن ندارند؛ این درحالی است که عایق پشم شیشه و یا پشم سنگ این ویژگی را ندارند و در اثر برخورد رطوبت باعث خوردگی سطح زیر عایق می‌شوند».

به گفته برگزین، این عایق‌ها دارای استحکام بسیار بالایی هستند، به طوری که با عبور از روی این عایق هیچگونه فشردگی در آن ایجاد نمی‌شود. علاوه بر این، به دلیل ساختار نانومتری، این عایق‌ها از طول عمر بالایی نیز برخوردارند. این عایق‌ها کاملاً ضدحریق هستند و تا دمای ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ درجه سیلسیوس را تا مدت زمان چندین دقیقه تحمل می‌کنند به طوری که به سطح زیر عایق نیز آسیبی وارد نخواهد شد.

این محصول تنها عایقی است که از دمای منفی ۲۰۰ درجه سلسیوس تا مثبت ۶۵۰ درجه سلسیوس را به صورت پیوسته قابلیت استفاده دارند. به دلایل ویژگی که در این عایق وجود دارد از این محصول می‌توان در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، برج تقطیر، راکتور، خطوط انتقال، ساختمان‌سازی، کوره‌ها، لباس‌های ضدحریق، صنایع نظامی و هواپیما و بسیاری موارد دیگر استفاده کرد. این فعال فناور بیان کرد: «این شرکت در حال تولید لباس ضدحریقی است که تنها با ۳ میلی‌متر ضخامت تحمل ۲۵۰۰ درجه سلسیوس را دارد که این لباس در صنایع نظامی کشور تست خود را با موفقیت سپری کرده است.»

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «پاکان آتیه نانو دانش» افزود: «دو سفارش دهنده از کشورهای چین و روسیه به دنبال خرید دانش‌فنی این محصول هستند.»

برگزین به اشتغال‌زایی صورت گرفته در این شرکت اشاره کرد و گفت: «در این شرکت برای ۱۱ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده است. ایران بعد از کشورهای آمریکا، آلمان، کره جنوبی چهارمین کشور دارنده فناوری هواژل است و قیمت تمام شده محصول این شرکت حدوداً یک پنجم قیمت نمونه مشابه خارجی آن است.»