توسعه ابزار میکروسیالی برای شمارش سلول‌های خون

شرکت نوپای می‌داینستیکس در حال ساخت ابزار میکروسیالی به‌منظور رصد خون در شرایط بی‌وزنی است. این ابزار در واقع یک آزمایشگاه روی تراشه است.

ایمک (Imec) یکی از شرکت‌های تحقیقاتی در حوزه فناوری‌نانو در بلژیک است. این شرکت روی طراحی ابزاری برای آزمایش خون کار می‌کند که می‌توان از آن برای بررسی خون فضانوردان استفاده کرد. این ابزار یک‌بار مصرف، قابلیت پیمایش خون را دارا است.

شرکت می‌داینستیکس (miDiagnostics) که از ایمک انشعاب یافته است، مسئول توسعه این فناوری و ساخت نمونه اولیه این دستگاه را است. این ابزار می‌تواند شمارش کامل خون (CBC) را انجام دهد. در این آزمایش گلبول‌های قرمز، سفید و پلاکت‌ها شمارش می‌شوند و برای انجام آن‌ها تنها چند قطره خون بیمار نیاز است. هسته اصلی این فناوری، پردازنده نانوسیالی است و این دستگاه در واقع یک آزمایشگاه روی تراشه بوده که نیاز به پمپ یا دریچه ندارد چیزی که معمولا برای پردازش نمونه خون بیمار استفاده می‌شود.

مرحله بعد این پروژه تعیین وضعیت عملکرد این سامانه است به طوری که باید مشخص شود که این ابزار همان‌طور که روی زمین کار می‌کند آیا در فضا نیز کار خواهد کرد.

رایان هانیکات سخنگوی این شرکت می‌گوید: «آزمایش‌ها به زودی در پروازهای بدون وزن و بدون گرانش از فرودگاه بین‌المللی اورلاندو سانتفورد انجام خواهد شد که حمایت مالی این آزمایش‌ها نیز توسط ناسا انجام می‌شود.»

در حال حاضر، فضانوردان نمونه خون را در فضا جمع‌آوری کرده و تا زمان بازگشت به زمین آن را نگه می‌دارند چرا که در فضا این نمونه‌ها قابل آزمایش نیست.

با ورود آمریکا به دوره جدیدی از کاوش فضا، سرمایه‌گذاری برای فواصل طولانی‌تر در حال انجام است که برای این کار نیز به ادوات پزشکی جدید نیاز است. فضاپیما تاثیر عمیقی بر سلامت انسان می‌گذارد و ممکن است مشکلاتی نظیر سردرد، حالت تهوع، استفراغ و بی‌نظمی در عملکردهای روزانه در بدن ایجاد شود. در درازمدت نیز بودن در فضا می‌تواند موجب از دست دادن ماهیچه‌ها و استخوان شده و سطح هورمون‌های استرس را افزایش دهد.