روشی برای ساخت الیاف رسانا و مستحکم با نانولوله‌های کربنی

روشی برای ساخت الیاف رسانا و مستحکم با نانولوله‌های کربنی

روشی ابداع شده که با استفاده از آن می‌توان الیافی مستحکم، رسانا و با خواص منحصربه‌فرد با استفاده از نانولوله‌های کربنی تولید کرد.

پژوهشگران موفق به توسعه روشی شدند که با استفاده از آن می‌توان الیاف مبتنی بر نانولوله‌کربنی تولید کرد. در این روش از پیوند شیمیایی برای ایجاد الیاف استفاده می‌شود که موجب بهبود خواص الکتریکی و مکانیکی در این مواد شده است.

گانگ وانگ از محققان این پروژه در موسسه علوم و فناوری پیشرفته بکمن می‌گوید: «نانولوله‌های کربنی ساختار قدرتمندی داشته و از هدایت الکتریکی و گرمایی بالایی برخوردارند. بنابراین، این مواد می‌توانند کاربردهای گسترده‌ای در ساخت باتری، الیاف و ترانزیستور داشته باشند.»

با این حال، ترکیب این نانولوله‌ها با مواد مختلف می‌تواند منجر به از دست دادن برخی از این خواص بسیار مهم شود. لیدینگ از محققان این پروژه می‌گوید: «ما روشی ارائه کردیم که با استفاده از آن می‌توان این خواص را دوباره به مواد بازگرداند. در این روش از اتصال نانولوله‌های کربنی منفرد به هم استفاده شده است. زمانی که جریان را از میان این مواد عبور می‌دهد، مقاومت در محل اتصال به حداکثر می‌رسد، جایی که نانولوله‌ها به هم متصل شده‌اند. در نتیجه، گرما در این نقاط تولید می‌شود و ما از این گرما برای اتصال نانولوله‌ها به هم استفاده می‌کنیم.

این فرآیند یک مرحله‌ای است، به محض تشکیل پیوند، مقاومت در محل اتصال کاهش می‌یابد و ماده سرد می‌شود. همانند درست کردن پاپ کورن که با باز شدن دانه، فرآیند به اتمام می‌رسد.

این گروه تحقیقاتی در ابتدا با مشکلاتی برای این کار مواجه بودند؛ برای مثال، جریان و شرایط مناسب برای ایجاد اتصالات برای آن‌ها مشخص نبود. با آزمایش‌های متعدد آن‌ها موفق به تعیین جریان مناسب شدند.

به اعتقاد محققان این پروژه، این نتایج اولین گام در مسیر ساخت دسته جدیدی از مواد است. آن‌ها علاقه‌مند هستند تا ببینند که این دسته از مواد را تا چه حد می‌توان مستحکم تولید کرد و چگونه می‌توان هدایت الکتریکی را بهبود داد.