گندزدایی آب برج‌های خنک‌کننده پتروشیمی با استفاده از فرآیند الکترولیز

گندزدایی آب برج‌های خنک‌کننده پتروشیمی با استفاده از فرآیند الکترولیز

پتروشیمی مبین با استفاده از سامانه گندزدایی شرکت آتیه‌پردازان ظهور شریف موفق به حذف مواد زائد از آب برج خنک‌کننده‌ها شده است.

یکی از پروژه‌های موفق سال ۱۳۹۸، سامانه گندزدایی آب برج‌های خنک‌کننده پتروشیمی با استفاده از فرآیند الکترولیز است که شرکت آتیه‌پردازان ظهور شریف آن را ارائه کرده است.

در منطقه عسلویه بزرگ‌ترین مجتمع‌های پتروشیمی کشور حضور دارند، انتقال آب خنک از دریا با دمایی حدود ۲۵ درجه سانتی‌گراد به منظور خنک‌سازی تجهیزات این مجتمع‌ها توسط پتروشیمی مبین انجام می‌پذیرد. در سیستم یک بار گذر پتروشیمی مبین آب دریا ابتدا توسط کانال‌هایی وارد حوضچه‌های اولیه می‌شود که در زمان خروج از این حوضچه نسبت به آشغال‌زدایی از آن اقدام می‌شود. سپس وارد حوضچه آرامش شده و در انجا سرعت و تلاطم آب گرفته می‌شود. در نهایت این آب سرد توسط پمپ‌ها جهت خنک‌سازی تجهیزات به واحدها ارسال می‌شود. با این حال نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که گاهی بر روی آب دریا جلبک تولید می‌شود که منجر به مشکلاتی در فرآیند خنک‌سازی می‌شود. در این میان پتروشیمی‌ مبین نیاز دارد که کلر تولید کند و آن را به آب دریا اضافه کند تا جلبک بر روی آن رشد نکند.

دستگاه الکترولایزر مجموعه‌ای است از آندها و کاتدها که آب‌نمک به عنوان ورودی، وارد دستگاه می‌شود، سپس به واسطه آندها و کاتدها الکترولیز می‌شود یعنی NaCl آن به NaOCl تبدیل می‌شود که این در واقع یک گونه گندزدای کلر محسوب می‌شود و با نام آب ژاول یا هیپوکلریت سدیم شناخته می‌شود. این محصول را با دوز موردنظر به آب تزریق می‌کنند تا در آب جلبک تولید نشود. در واقع اصل فناوری دستگاه الکترولایزر، پوششی است که روی آندهای آن قرار گرفته است و با نام آندهای MMO شناخته می‌شوند. این دستگاه آب نمک را دریافت کرده و در مقابل کُلر تولید می‌کند.

پتروشیمی مبین در خط تولید خود از یک دستگاه الکترولایزر آب دریا استفاده می‌کرد که ساخت یک شرکت ژاپنی بود، اما این شرکت به بهانه تحریم از ارائه خدمات به پتروشیمی مبین سر باز زد. از این رو شرکت آتیه‌پردازان ظهور شریف که از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدکننده تجهیزات با فناوری بالا در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بوده و از شرکت‌های پیرامونی دانشگاه صنعتی شریف است اقدام به ارائه فناوری گندزدایی آب برج‌های خنک کننده پتروشیمی با استفاده از فرآیند الکترولیز کرد.

لازم به ذکر است این شرکت از شرکت‌های پیرامونی دانشگاه صنعتی شریف بوده که با در اختیار داشتن تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی، تاکنون توانسته در بیش از ۵۰ قرارداد ساخت و تحویل محصولات تخصصی، بهینه‌سازی، افزایش طول عمر و مشاوره که عمدتاً در حوزه صنایع پتروشیمی بوده است، فعالیت کند.