ایده‌ یک زوج برای حل چالش انباشت برف روی صفحات خورشیدی

ایده‌ یک زوج برای حل چالش انباشت برف روی صفحات خورشیدی

در رقابتی که توسط وزارت انرژی آمریکا برگزار شد، ایده‌ای توسط یک زوج ارائه شد که در آن از فناوری‌نانو برای حل مشکل انباشت برف روی صفحات خورشیدی استفاده شده است. این ایده در حال پیاده‌سازی و رسیدن به نمونه پایلوت است.

ایده یک زن و شوهر اهل مینسوتا برای حفاظت از صفحات خورشیدی از برف، کسب جایزه نوآورانه فدرال به ارزش ۵۰ هزار دلار را برای آن‌ها به ارمغان آورد.

صفحات خورشیدی در صورت پوشیده شدن با برف، کارایی خود را از دست می‌دهند، هر چند شیب این پنل‌ها موجب سقوط برف می‌شود اما گاهی برف یا ذرات غبار روی پنل‌ها را می‌پوشاند و در نتیجه افت کارایی در صفحات خورشیدی ایجاد می‌شود.

کارل واگنر و دانیل رودز سال گذشته متوجه شدند که تجمع برف روی صفحات خورشیدی موجب کاهش کارایی این صفحات شده است. آن‌ها ایده گرم کردن این صفحات را با کمک فناوری‌نانو مطرح کردند.

پروپوزال «خورشید برای برف» این زوج به تازگی به‌عنوان کاندید نیمه‌نهایی در رقابت American-Made Solar Prize برگزیده شده و جایزه ۵۰ هزار دلاری را از آن خود کرده است. این رقابت با مدیریت آزمایشگاه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر در وزارت انرژی آمریکا راه‌اندازی شده است.

وانگر می‌گوید که این رقابت‌ها شگفت‌انگیز است چرا که ایده‌های بسیار زیادی در آن مطرح می‌شود. بخش عمده‌ای از مناطق آلاسکا مملو از برف است که می‌تواند موجب کاهش کارایی صفحات خورشیدی شود. آن‌ها معتقدند که این ایده می‌تواند به رفع مشکل برف در این منطقه کمک کند. این زوج تجهیزات لازم را از شرکت هلین (Heliene) دریافت کرده‌اند، شرکت کانادایی فعال در حوزه تولید پنل‌های خورشیدی که در مینسوتا نیز کارخانه‌ای دارد. این شرکت با علاقه نتیجه کار این زوج را دنبال می‌کند.

مارتین پوچتاروک، مدیرعامل شرکت هلین می‌گوید: «ایده آن‌ها خوب است البته باید ببینیم که آیا این ایده به مرحله پایلوت می‌رسد یا خیر.»

به اعتقاد پوچتارک، چنین فناوری به‌عنوان یک افزودنی می‌تواند به پنل‌های خورشیدی اضافه شود، البته باید پیشتر آزمایش‌های گسترده‌ای برای مطالعه میزان اثربخشی آن و عوارض احتمالی جانبی این فناوری انجام شود.

واگنر معتقد است که این صفحات خورشیدی هزینه بیشتری نسبت به فناوری‌های رایج خواهد داشت چرا که چالش‌های نصب، ادوات جانبی و مواد نانو را به دنبال دارد. او قصد دارد تا هزینه را کاهش دهد.