کیت نگهدارنده نمونه‌های حاوی ویروس کرونا ساخته شد

کیت نگهدارنده نمونه‌های حاوی ویروس کرونا ساخته شد

بعد از نمونه‌گیری از افراد مشکوک به ویروس کرونا، لازم است که این نمونه‌ها در محیط سرد نگهداری شوند. شرکت لورنس، کیت ویژه‌ای برای نگهداری این نمونه‌ها در دمای محیط تا یک هفته، ساخته است. در این کیت‌ها از معرف‌های مبتنی بر نانومواد استفاده شده است.

شرکت لورنس که در حوزه تشخیص مولکولی فعالیت دارد، ابزار پزشکی برای جمع‌آوری نمونه‌ها ساخته است که می‌تواند نمونه‌های RNA ویروسی را در دمای اتاق تا یک هفته نگه دارد. این سامانه که به SAFERSample شهرت دارد می‌تواند مسیر تشخیص RNA ویروس‌هایی نظیر سارس و کرونا را هموار کند.

در حال حاضر، برای تشخیص ویروس COVID 19 نیاز به مخاط دهان یا بینی است که باید به سرعت به محیط سرد منتقل شود. البته محیط نگهدارنده سرد همیشه در دسترس نیست و باید ادوات حمل‌ونقل نمونه‌ها با ظروف دارای ابزار سرمایشی باشند. در صورت حمل‌ونقل در دمای محیط علاوه بر از بین رفتن ساختار، مشکل آلودگی و خشک شدن نمونه‌ها نیز وجود دارد.

این ابزار از یک بطری مایع تثبیت کننده تشکیل شده که موجب می‌شود RNA موردنظر را بتوان در دمای اتاق پایدار و تا یک هفته از آن محافظت کرد. بنابراین، برای انتقال نمونه به آزمایشگاه نیاز به سرمایش نیست.

چنین ابزاری برای کشورهای با امکانات کم مناسب بوده و همچنین در هنگام وقوع بحران‌های جهانی می‌توان از این فناوری استفاده کرد.

تانمین هون، مدیرعامل شرکت لورنس و دانشمندان موسسه فناوری‌نانو و زیست‌مهندسی (IBN) در موسسه آاستار سنگاپور می‌گوید: «شرکت لورنس ۱۰ هزار از این نوع کیت‌ها را بدون هیچ هزینه‌ای در اختیار جامعه علمی قرار داده است.»

معرف مورد استفاده در این دستگاه، در موسسه فناوری‌نانو ابداع شده است و آزمایش‌ها نشان می‌دهد که این معرف می‌تواند ماده ژنتیکی ویروس را بهتر از دیگر روش‌ها نگه دارد.

این دستگاه به‌عنوان یک ابزار پزشکی کلاس A در سازمان بهداشت و درمان به ثبت رسیده است. سیدنی یی، مدیرعامل شرکت داینستیک دولوپمنت می‌گوید: «چنین مشارکتی میان بخش دولتی و خصوصی به ویژه در موارد بحرانی ضروری بوده و به تحقق سریع خواسته‌های جامعه مراقبت و بهداشت جهانی کمک شایانی می‌کند.»