راه‌اندازی پروژه‌ای برای استفاده از نانوذرات سیلیس در واکسن ضدکرونا

راه‌اندازی پروژه‌ای برای استفاده از نانوذرات سیلیس در واکسن ضدکرونا

یکی از شرکت‌های صاحب فناوری رهایش دارو به کمک نانوسیلیس، پروژه‌ای را آغاز کرده که قرار است امکان استفاده از این فناوری در تولید واکسن ضدکرونا بررسی شود.

شرکت نانوفورفارما (N4 Pharma) تخصص ویژه‌ای در ارائه سامانه رهایش دارو دارد؛ از این رو، فناوری موسوم به Nuvec® را برای درمان سرطان و تولید واکسن ارائه کرده است. این شرکت اعلام کرد که به زودی پروژه تحقیقاتی را آغاز خواهد کرد و در آن از پلاسمید ویروس کرونا (COViD19) برای تولید واکسن استفاده خواهد شد. در این پروژه توانایی فناوری Nuvec به سامانه تحویل دارو مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

Nuvec نانوذرات سیلیس بوده که روی آن سنبله‌های درازی وجود دارد؛ روی کل این ساختار نیز پوششی از جنس پلی‌اتیلن گلیکول قرار دارد که موجب بار مثبت در سطح می‌شود. به دلیل این ساختار توپوگرافی منحصربه‌فرد، مساحت سطحی افزایش یافته است.

پیش از این نشان داده شده بود که الیگونوکلئوتیدها از جمله پلاسمید‌های DNA و mRNA می‌توانند به نانوذرات با ظرفیت بارگذاری بالا متصل شوند. در آزمایش‌های درون‌تنی و برون‌تنی، این نانوذرات توسط سلول‌ها جذب شده است و در نتیجه سنتز پروتئین توسط سلول‌ها انجام و در نهایت پاسخ‌ ایمنی در بدن به‌وجود آمده است.

هدف از این پروژه این است که مشخص شود آیا Nuvec قادر به بارگیری پلاسمید Covid19 و انتقال آن به سلول در محیط آزمایشگاهی است یا خیر. در صورتی که این کار با موفقیت در محیط آزمایشگاهی انجام شود، آنگاه این شرکت متعهد می‌شود که این کار را به‌صورت درون‌تنی نیز انجام دهد.

این پلاسمید دی‌ان‌ای Covid19 از موسسه ملی بهداشت در آمریکا لیسانس خواهد شد و همان پلاسمیدی است که توسط شرکت‌های زیست‌فناوری و محققان دیگر در جهان برای تولید واکسن استفاده می‌شود.

این شرکت یک مدل تجاری مجازی را به کار گرفته است؛ بنابراین، بیشتر نیروی کار از منزل یا دفاتر کوچک کار خود را انجام داده در نتیجه با الزامات دولت بریتانیا مبتنی بر حفظ فاصله اجتماعی تداخلی ندارد. از سوی دیگر، شریک دانشگاهی این شرکت در استرالیا بوده که همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و در نتیجه نگرانی برای قطع همکاری نیست.