توافق یک استارت‌آپ نانو با چند شرکت دارویی برای توسعه دارو

یک استارت‌آپ نانو که صاحب فناوری رهایش دارو با استفاده از نانوذرات است، با شش شرکت دارویی به توافق رسیده تا از این فناوری در شش داروی مختلف استفاده شود.

اپتیموس لایف ساینس (Optimeos Life Sciences) استارت‌آپی است که توسط دو عضو هیئت‌علمی دانشگاه پرینستون راه‌اندازی شده‌ ست. این استارت‌آپ با شش شرکت داروسازی برای توسعه دارو با استفاده از فناوری تحویل دارو اپتیموس به توافق رسیده است. این روش رهاسازی دارو که توسط محققان پرینستون ابداع شده، در حال حاضر در اختیار این استارت‌آپ است. این همکاری مشترک می‌تواند به ارائه داروهای جدیدی برای درمان انواع بیماری‌ها از سرطان تا دیابت منجر شود.

اپتیموس در سال ۲۰۱۶ توسط رابرت پرودهاوم و شهرام حجازی راه‌اندازی شد تا فناوری موسوم به نانوترسیب را تجاری‌سازی کنند. در این روش، امکان کپسوله کردن دارو درون ذرات نانومقیاس وجود دارد که با این کار اثربخشی و رهایش دارو بهبود پیدا می‌کند.

این توافق‌نامه تاثیر زیادی روی گسترش و بسط این فناوری خواهد داشت، فناوری که پیش از این توسط بنیاد بیل و ملیندا گیتس مورداستفاده قرار گرفته است. این بنیاد برای استفاده از این فناوری در سه دارو حمایت مالی کرده بود. داروی اول برای درمان اسهال در نوزادانی بود که آب آلوده استفاده کرده بودند، داروی دوم مربوط به سل و سومین دارو مربوط به مالاریا بود.

براساس این توافق‌نامه جدید، قرار است از این فناوری رهایش برای شش داروی مختلف استفاده شود. این پروژه‌های جدید موجب می‌شود که محدودیت‌های موجود در مصرف داروها رفع شود. برخی داروها به حالت عادی در بدن محلول نیستند و در برابر آب زیاد مقاومت دارند، در نتیجه این روش می‌تواند جذب آن‌ها را در بدن افزایش دهد.

در این پروژه‌ها لازم است که از فرمولاسیون ارزان قیمت استفاده شود و همچنین در برابر محیط‌های با رطوبت بالا مقاوم باشد. تمامی مشکلات با کپسوله کردن دارو در نانوذرات قابل حل است، نانوذراتی که ده برابر کوچک‌تر از گلبول‌های قرمز خون هستند.

حجازی معتقد است که در آینده، یکی از چالش‌های بزرگ، رهایش دارو است چرا که لازم است مشخص شود که چه مقدار دارو در کجای بدن باید رهاسازی شود تا عوارض جانبی به حداقل برسد. این سامانه رهایش نانوذره‌ای می‌تواند برای حل این چالش استفاده شود.