همکاری بین‌المللی در زمینه توسعه فناوری‌نانو برای مقابله با کرونا

یک تیم تحقیقات بین‌المللی با مشارکت گروه‌های بین‌رشته‌ای نانوذراتی را طراحی کردند که می‌تواند ویروس‌های خانواده کرونا را از هوا پاک کند. نکته کلیدی در موفقیت این پروژه، مشارکت گرو‌ه‌های متعدد و مختلف تحقیقاتی است.

نود بودیسا از مدیران بخش زیست‌شناسی مصنوعی کانادا که به تازگی در دانشگاه صنعتی برلین فعالیت دارد از راهبرد جدیدی برای متوقف کردن رشد ویروس کرونا خبر داد که این موضوع امیدهای تازه‌ای برای مقابله با آنفولانزای فصلی، آنفولانزای پرندگان و کووید ۱۹ ایجاد کرده است.

بودیسا یکی از اعضا تیم مشارکت بین‌المللی به رهبری محققان آلمانی است که در حال توسعه نوعی نانوذرات مهندسی شده هستند، نانوذراتی که می‌تواند به‌طور کامل ویروس آنفولانزا را از هوا پاک کند. این گروه تحقیقاتی دریافتند که این نانوذرات زیست‌تخریب‌پذیر و غیرسمی بوده و در محیط آزمایشگاهی اثرات آلرژیکی ایجاد نمی‌کنند.

در این پروژه، محققانی از پژوهشگاه لایب نیتس فارماکولوژی مولکولی (FMP)، دانشگاه آزاد برلین (FU)، دانشگاه هامبولت (HU)، موسسه رابرت کوچ (RKI) و شاریته همکاری دارند.

این تیم تحقیقات چندرشته‌ای موفق به گیراندازی ویروس‌های آنفولانزا درون داربست نانوذره‌ای شدند به طوری که ویروس‌ها امکان آلوده‌کردن سلول‌های میزبان را از دست می‌دهد.

نتایج این پروژه در نشریه Nature Nanotechnology به چاپ رسیده است.

بودیسا می‌گوید: «مهمترین عامل کشف این مهارکننده جدید آنفولانزا، همکاری مشترک میان دانشمندان از رشته‌های مختلف زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک، ویروس‌شناسی، پزشکان و تیم تصویربرداری بود.»

این گروه تحقیقاتی نانوذرات را با زیست‌شناسی مصنوعی مهندسی و تولید نمودند، سپس دیگر اعضا این تیم، اقدام به اصلاح این نانوذرات کردند. با استفاده از میکروسکوپ الکترونی با وضوح بالا و تصاویر توموگرافی، به‌طرز چشمگیری عملکرد مهار ویروس‌ها با این نانوذرات نمایش داده شده است. این گروه نشان دادند که نانوذرات مهندسی شده، امکان درمان عفونت ریه را نیز دارند. نتایج نشان می‌دهد که با گیر افتادن ویروس در این ساختار، ویروس آنفولانزا امکان تکثیر را از دست می‌دهد.

بودیسا معتقد است که باید آزمون‌های بیشتری انجام شود چرا که لازم است عکس‌العمل سیستم ایمنی در پستانداران نسبت به این نانوذرات بررسی شود.