تولید ضدعفونی‌کننده و ماسک نانو در پاسخ به نیاز بازار

تولید ضدعفونی‌کننده و ماسک نانو در پاسخ به نیاز بازار

دانشگاه ایالتی لوزون مرکزی در پاسخ به تقاضای بازار، با استفاده از نانوذرات، اقدام به تولید مواد ضدعفونی‌کننده کرده است. همچنین محققان این دانشگاه از نانوالیاف برای تولید ماسک صورت استفاده کرده‌اند.

پژوهشگران دانشگاه ایالتی لوزون مرکزی (CLSU) با استفاده از فناوری‌نانو، محلول ضدعفونی‌کننده دست ساختند. این گروه در پاسخ به نیاز موجود در بازار برای مواد ضدعفونی‌کننده اقدام به تولید این محصول کردند. در حال حاضر به دلیل وقوع بیماری کرونا در جهان، تقاضا برای مواد ضدعفونی‌کننده به شدت افزایش یافته است.

ژاوی مونسریت از محققان این پروژه می‌گوید: «الکل و مواد ضدعفونی‌کننده‌ای که ما ساخته‌ایم حاوی نانوذراتی است که با عصاره زردچوبه ترکیب شده‌اند. در این پروژه، از نانوذرات اکسیدروی به‌عنوان جزء نانویی استفاده شده است که این ترکیب می‌تواند آنفولانزای H1N1 و ویروس‌های سارس را که هر دو از خانواده کرونا ویروس هستند، از بین ببرد. استفاده از این ترکیب می‌تواند برای جلوگیری از انتشار ویروس کووید ۱۹ نیز موثر باشد.»

وی می‌افزاید: «برای ادامه تولید زیست‌اتانول، همان‌طور که این دانشگاه برای تولید الکل تقویت شده با نانو، این تیم تحقیقاتی به پنج تا هفت روز تخمیر در هفته نیاز دارد. از این رو با مراکز مختلفی همکاری مشترک آغاز شد. این مراکز مخمر و زیست مواد موردنیاز را از تامین‌کنندگان مختلف دریافت می‌کنند و به این مواد دسترسی کافی دارند.»

این گروه علاوه‌بر تولید الکل و مواد ضدعفونی‌کننده، با استفاده از الیاف نانو اقدام به تولید ماسک‌هایی با قابلیت شستشو کردند.

وی می‌افزاید: «این تلاش‌ها واقعا خدمات محور هستند، به طوری که هدف این است که به خط مقدم مقابله با ویروس کرونا نظیر پرسنل بخش سلامت کمک شود. این کار با تولید الکل، ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده انجام می‌شود. این ابزارها به‌عنوان سلاحی برای مقابله با ویروس کووید ۱۹ هستند.»

ادگار اوردن، مدیر CLSU در بیانیه‌ای بر اهمیت ارائه راه‌حل‌هایی برای مقابله با ویروس کووید ۱۹ تاکید داشت.

وی همچنین از تجاری‌سازی نهایی این الکل تقویت شده با نانومواد و همچنین ماسک صورت حمایت کرد تا به بازار وارد شود.