ارائه نانوبادی‌های اختصاصی برای ویروس SARS-CoV-2

به تازگی نانوبادی (نوعی آنتی‌بادی) ویژه‌ای برای ویروس SARS-CoV-2 تولید شده است که برای استفاده در مطالعات مشخصه‌یابی و تولید داروی ضد این ویروس قابل استفاده است.

پژوهشگران بریتانیایی با همکاری محققانی از موسسه روزلند فرانکلین موفق به جداسازی نوعی نانوبادی شدند که می‌تواند به پروتئینی روی ویروس SARS-CoV-2 متصل شود. نانوبادی در واقع نوعی آنتی‌بادی مورداستفاده در تحقیقات علمی است.

این گروه تحقیقاتی پیش از این، نانوبادی‌ها را که تمایل زیادی به پروتئین سنبله در ویروس SARS-CoV-2 دارند در دسترس محققان دانشگاه آکسفورد قرار داده‌اند. آن‌ها این بازار مهم تحقیقاتی را در اختیار گروه‌های تحقیقاتی دیگر در سراسر جهان قرار خواهند داد.

نانوبادی‌ها، آنتی‌بادی‌هایی هستند که در خانواده شترها (نظیر لاماس، آلپاکاس و شتر معمولی) یافت می‌شوند و بسیار کمتر از آنتی‌بادی انسانی هستند. پایداری بالا، ساختار کوچک و اختصاصی بودن از جمله ویژگی‌های نانوبادی‌ها هستند که آن‌ها را برای خالص‌سازی و پایداری پروتئین ایدئال می‌کند.

تیم تحقیقاتی فرانکلین روی پروتئینی متمرکز هستند که در ساختار بیرونی ویروس SARS-CoV-2 قرار دارد که به آن پروتئین سنبله گفته می‌شود که ویروس با استفاده از این پروتئین به سلول‌های انسانی متصل شده و موجب بروز عفونت می‌شود. مطالعه روی این پروتئین اهمیت زیادی دارد و از نتایج آن می‌توان برای تولید واکسن یا ارائه روش‌های درمانی برای مقابله با این ویروس استفاده کرد.

نانوبادی‌ها موجب تثبیت پروتئین سنبله ویروس SARS-CoV-2 شده و به دانشمندان کمک می‌کنند تا با روش‌هایی نظیر تصویربرداری با میکروسکوپ الکترونی عبوری کرایو، به مطالعه این ویروس‌ها بپردازند. همچنین استفاده از این نانوبادی‌ها به محققان کمک می‌کند تا با گیراندازی و تثبیت ویروس SARS-CoV-2، درک بهتری از رفتار این ویروس در بدن داشته باشند و در نهایت به مطالعه تعامل و برهم‌کنش میان ویروس با داروهای جدید بپردازند.

این تیم تحقیقاتی به دنبال این هستند تا دریابند که این نانوبادی‌ها یا مشتقات آن‌ها می‌توانند به‌عنوان بلوک کننده اختصاصی ویروس استفاده شوند و در نهایت از آن‌ها به‌عنوان عاملی برای جلوگیری از گسترش ویروس SARS-CoV-2 استفاده شود.

این نانوبادی‌ها دارای پتانسیل بالایی برای استفاده در بخش تشخیص طبی هستند و می‌توانند منجر به تولید کیت‌های تشخیص طبی سریع شوند.