ترکیب نانو و بلاکچین برای بازگشت به کار ایمن بعد از دوره کرونا

یکی از شرکت‌های تولیدکننده نقاط کوانتومی، با ترکیب این نقاط و بلاکچین اقدام به ارائه فناوری کرده که با استفاده از آن می‌توان بازگشت ایمن نیروی کار را تضمین کرد. این سامانه قابلیت ثبت نتایج ایمن‌سازی یا واکسیناسیون نیروی کار بر علیه ویروس کرونا برای هر فرد را دارد و این نتایج غیرقابل جعل است.

شرکت کوانتوم ‌متریالز (Quantum Materials) یکی از تولیدکنندگان نقاط کوانتومی در آمریکا است. این شرکت اعلام کرد که به دنبال استفاده از فناوری QDX HealthID برای شفافیت در آزمایش بیماری و ایمن‌سازی بیماری‌های عفونی است. هدف از این کار اطمینان از صحت اطلاعات بهداشتی و حمایت از افراد برای بازگشت سریع به کار است.

راهکار شرکت کوانتوم متریالز استفاده از فناوری QDX HealthID برای نظارت و پیگیری شیوع بیماری‌هایی نظیر کرونا است. در این فناوری که ترکیبی از نقاط کوانتومی و بلاکچین است، امکان تایید منشأ محصولات و جلوگیری از جعل محصولات و همچنین ردیابی آن‌ها فراهم می‌شود.

با کمک این فناوری می‌توان اطمینان حاصل کرد که داده‌های تست ایمن بوده و دستکاری نشده است. در حال حاضر، گزارش‌های بهداشتی و گواهی‌های پزشکی به‌صورت کاغذی صادر می‌شود و امکان جعل آن‌ها به سادگی امکان‌پذیر است.

استفان اسکایرز، مدیرعامل شرکت کوانتوم‌متریالز می‌گوید: «این خدمات نه تنها باعث بهبود نتایج درمانی می‌شود بلکه از آن می‌توان به‌عنوان گواهی بازگشت به کار استفاده کرد که به‌عنوان گذرنامه ایمن‌سازی نیز می‌تواند کاربرد داشته باشد.»

با ثبت اطلاعات بهداشتی در بلاکچین، دولت‌ها و سازمان‌های سلامت می‌توانند برنامه‌های جدید و اقدامات ایمنی را برای کنترل شیوع کووید ۱۹ و دیگر بیماری‌ها را پیاده‌سازی کنند. علاوه‌بر این، کاربر با استفاده از اپلیکیشن تلفن همراه قادر به ارزیابی گذرنامه واکسیناسیون خود است. ویژگی این برنامه نشانگرهایی به رنگ سبز، زرد و قرمز است. اگر برنامه نشانگر سبز را نشان دهد، فرد اجازه تعامل اجتماعی و کاری را دارد. این نشانگر با استفاده از کد QR قابل اشتراک‌گذاری و تایید مراجع ذی‌صلاح است.

لیز پاول، مدیرعامل شرکت QMVT که مسئول فروش و بازاریابی این فناوری است، می‌گوید: «دنیا باید سیستمی داشته باشد که نگرانی‌ها و اضطراب‌های ناشی از این که چه کسی می‌تواند به کار بازگردد را حذف کند.»

این فناوری روی فضای ابری ماکروسافت آزور مستقر است و می‌توان آن را با سیستم‌ EMR ترکیب کرد.