نانوحسگری که در مدت یک دقیقه ویروس کرونا را تشخیص می‌دهد

نانوزیست‌حسگری ساخته شده که در مدت زمان کمتر از یک دقیقه از روی مخاط بینی قادر به تشخیص ویروس کرونا است. این حسگر برای تجاری‌سازی نیاز به بهبود‌هایی دارد.

گروه‌های مختلفی در سراسر جهان به دنبال ارائه روش‌های جدید و سریع تشخیص ویروس کرونا هستند تا بتوانند با حساسیت بالا و صرف هزینه و زمان اندک این ویروس را تشخیص دهند.

پژوهشگران زیست‌حسگر مبتنی بر ترانزیستور اثرمیدان ساخته‌اند که قادر به شناسایی ویروس SARS-CoV-2 از روی مخاط بینی بوده و فرآیند شناسایی در مدت زمان کمتر از یک دقیقه انجام می‌شود.

به اعتقاد بسیاری از متخصصان، تشخیص زودهنگام و مدیریت بیماری برای کاهش سرعت شیوع SARS-CoV-2 موثر است. بنابراین، رقابتی برای ارائه تست‌های تشخیصی ویروس در حال انجام است.

پژوهشگران به تازگی مقاله‌ای در نشریه ACS Nano به چاپ رساندند که در آن روش ساخت این حسگر زیستی درج شده است. پارک ادموند چانگکیون و همکارانش این روش را برای انجام تست سریع و بدون نیاز به آماده‌سازی، ارائه کردند.

در حال حاضر، بیشتر تست‌های تشخیص برای شناسایی ویروس کووید ۱۹، با استفاده از فرایند PCR انجام می‌شود. در این فرایند که در واقع فرایند واکنش زنجیره‌ای پلی‌مراز رونویسی معکوس است، RNA ویروس که از بزاق بیمار گرفته می‌شود، تکثیر شده و از طریق آن شناسایی انجام می‌شود. اما این کار به حداقل سه ساعت زمان و همچنین یک مرحله تحلیل نتایج نیاز است.

در این پروژه محققان از ترانزیستور اثرمیدان حاوی ورق گرافنی استفاده کردند که هدایت الکترونیکی بالایی دارد. این گروه تحقیقاتی آنتی‌بادی ضدپروتئین سنبله SARS-CoV-2 را به گرافن متصل کردند. زمانی که نمونه آزمایشی به این سامانه اضافه می‌شود، در صورت وجود ویروس، پروتئین روی سطح ویروس به آنتی‌بادی برخورد کرده و موجب تغییر جریان الکتریکی می‌شود.

در مرحله بعد این تیم تحقیقاتی، نمونه‌ای از مخاط بینی بیمار را با فرد بیمار مقایسه کردند. بدون هیچ‌گونه آماده‌سازی، این حسگر توانست نمونه استخراج شده از بیمار را با فرد سالم مقایسه کرده و نمونه بیمار را مشخص کند.

حساسیت این روش ۲ تا ۴ برابر کمتر از روش PCR است اما با استفاده از موادی متفاوت می‌توان نسبت سیگنال به نویز را بهبود داد.