نانوپوشش محافظ برای حفاظت تلفن‌های همراه از گزند ویروس و باکتری

شرکت نانوفیکسیت ونچرز موفق به تولید نانوپوششی شده که می‌تواند آلودگی سطح تلفن همراه را از بین ببرد. این پوشش برای حذف آلودگی‌های ویروسی نیز قابل استفاده است.

برخی مدعی هستند که تلفن‌های همراه به‌عنوان بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ما تلقی می‌شوند به طوری که ما تلفن خود را در طول روز همیشه به همراه داریم و هرکجا که می‌رویم تلفن همراه در کنار ما است.

با توجه به این که ما در طول روز به کررات از تلفن همراه استفاده می‌کنیم و تماس مستقیم و فیزیکی با تلفن همراه داریم، در نتیجه تلفن‌های همراه می‌توانند منبع آلودگی به ویروس کووید ۱۹ باشد.

یکی از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌نانو به نام نانوفیکسیت ونچرز (Nanofixit Ventures) اعلام کرده که به تازگی با استفاده از فناوری‌نانو پوششی به‌منظور محافظت از سطح ارائه کرده است.

کریس هلگسن، مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «ما باید ببینیم چیزی که هر روز با خود حمل می‌کنیم می‌تواند جمعیت بالایی از باکتری‌ها و ویروس‌ها را به خود جذب کند.»

هلگسن به تحقیقاتی اشاره می‌کند که نشان می‌دهد تلفن‌های همراه به‌طور معمول در حدود ۲۵ هزار واحد باکتری در هر اینچ مربع دارند. براساس یک تحقیق دیگر، تلفن‌های همراه حتی از یک صندلی توالت معمولی نیز آلوده‌تر هستند.

هلگسن می‌گوید که شرکت نانوفیکسیت محصولاتی تولید کرده که برای محافظت از سطوح ادوات استفاده می‌شود. این محصولات، سطح تلفن همراه را از گزند خراش و شکستگی مصون می‌دارد. این شرکت در گامی دیگر، محصولاتی ارائه کرده که بتواند مشکل آلودگی گجت‌ها را نیز حل کند.

هلگسن می‌افزاید که این شرکت از ترکیبات نقره و دی‌اکسید تیتانیوم برای تولید لایه محافظ استفاده می‌کند، ترکیباتی که به دلیل خواص آنتی‌باکتریال و ضدویروس شهرت دارند.

هلگسن می‌گوید: «وقتی نقره و دی‌اکسید تیتانیم در حالت نانوذره‌ای استفاده می‌شوند بسیار فعال شده و با انواع مختلف سطوح پیوند ایجاد می‌کنند. در نتیجه تماس این نانوذرات با ویروس‌ها می‌تواند منجر به از بین رفتن ویروس‌ها شود. میزان اثر ضدعفونی‌کنندگی این محافظ‌ها بسته به نوع پیوندها ممکن است از سه روز تا یک ماه دوام داشته باشد.»