واژه‌نامه جامع فناوری‌نانو، حاوی اصطلاحات و تعاریف ۱۵ استاندارد ملی

واژه‌نامه جامع فناوری‌نانو که به تازگی به همت مهوش سیفی، از سازمان ملی استاندارد و الهه اسلامی‌پور از گروه استاندارد و ایمنی ستاد نانو منتشر و به بازار عرضه شده است حاوی اصطلاحات و تعاریف مطرح شده در مجموعه ۱۵ استاندارد ملی منتشر شده در مورد واژگان است. این واژه‌نامه می‌تواند به‌عنوان یک مرجع رسمی برای به‌کارگیری زبانی یکسان و صحیح در متون تخصصی، علمی و صنعتی در کشور در حوزه نانو استفاده شود.

در فناوری‌نانو، با توجه به تنوع و گستردگی واژگان به‌کاررفته، ایجاد نظم و یکسان‌سازی مفاهیم، موجب درک بهتر و کاربرد صحیح‌تر آن‌ها می‌شود. از سوی دیگر، همگام با توسعه و تحولات ایجاد شده در فناوری‌نانو، عبارات و اصطلاحاتی که به‌منظور تسهیل ارتباطات به‌کار می‌روند نیز خاص‌تر و دقیق‌تر شده‌اند. بنابراین هماهنگ‌سازی اصطلاحات و تعاریف واژه‌های مرتبط با فناوری‌نانو هدفی بسیار مهم، به منظور دستیابی به یک درک مشترک و استفاده یکدست و یکپارچه در سراسر جوامعی است که فناوری‌نانو در آن‌ها در حال توسعه و استفاده است.

واژه‌نامه فناوری‌نانو مجموعه‌ای از واژگان به کار رفته در متون علمی، تخصصی و صنعتی حوزه فناوری‌نانو است که در این مجموعه گردآوری شده است. این واژه‌‌نامه، شامل اصطلاحات و تعاریف مطرح شده در مجموعه ۱۵ استاندارد ملی منتشر شده در مورد واژگان است که ۱۳ استاندارد براساس استانداردهای ملی واژه‌نامه‌های فناوری‌نانو بوده (سری INSO-ISO 80004) که در قسمت‌های مختلف و براساس موضوعات مختلف منتشر شده و دو استاندارد دیگر نیز که به آن اضافه شده است مربوط به اصطلاحات اندازه‌شناسی در فناوری‌نانو (نانومترولوژی) و دیگری در مورد تعاریف شاخص‌های فناوری‌نانو است.

در انتهای واژه‌نامه، فهرست الفبایی کل واژگان به فارسی و انگلیسی ارائه شده است. علاوه برآن در یک پیوست جداگانه تمامی واژگانی که در طی جلسات کمیسیون‌های فنی تدوین یک‌صد استاندارد ملی فناوری‌نانو مورد بحث و بررسی قرار گرفته نیز ارائه شده است.

با توجه به اینکه اصطلاحات، تعاریف و مفاهیم ارائه شده در این واژه‌نامه براساس استانداردهای ملی و بین‌المللی و با نظر متخصصان، صاحب‌نظران و پژوهشگران حوزه فناوری‌نانو و هماهنگ با واژگان مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی است، این واژه‌نامه می‌تواند به‌عنوان یک مرجع رسمی برای به‌کارگیری زبانی یکسان و صحیح در متون تخصصی، علمی و صنعتی در کشور در حوزه نانو استفاده شود.

امید است شرکت‌های حوزه فناوری‌نانو، مراکز پژوهشی، شرکت‌های دانش‌بنیان، اساتید دانشگاه و دبیران تدوین استاندارد در زمینه فناوری‌نانو از این پس با استفاده از این مرجع به درک مشترک و صحیحی از ادبیات نوظهور فناوری‌نانو دست یابند که موجب تسهیل در ارتباطات تخصصی و تجاری خواهد شد.  این واژه نامه با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو تهیه و تدوین شده و در اسفندماه ۱۳۹۸ به چاپ رسیده است.