استفاده از فناوری‌ ایرانی، برای نانوپوشش‌دهی محصولات ایرانی

شرکت شیرآلات البرز روز برای ایجاد نانوپوشش‌های تزئینی روی محصولات خود از فناوری پوشش‌دهی شرکت یارنیکان صالح استفاده می‌کند. به‌کارگیری این نوع نانوپوشش‌ها موجب افزایش زیبایی و دوام محصولات شده است.

حمید ثابتی، سرپرست خط تولید شرکت شیرآلات البرز روز درباره سابقه استفاده از فناوری پوشش‌دهی PVD در این شرکت می‌گوید: «تا قبل از سال ۱۳۹۶ برای ایجاد پوشش‌های تزئینی از خدمات شرکت‌هایی استفاده می‌کردیم که مجهز به تجهیزات لایه‌نشانی خارجی (در اغلب موارد چینی) بودند. از اوایل سال ۹۶ به فکر خرید یک دستگاه PVD بودیم و در میان شرکت‌های خارجی در جستجوی یک محصول مناسب بودیم تا از طریق واردات پاسخگوی نیاز شرکت شیرآلات البرز باشیم. اما در نمایشگاه صنعت ساختمان سال ۱۳۹۷ با شرکت‌ یارنیکان صالح آشنا شدیم، براساس تحقیقاتی که داشتیم، متوجه کیفیت بالای محصولات این شرکت شدیم و در نتیجه براساس کیفیت و عملکرد و همچنین سابقه شرکت یارنیکان صالح، قراردادی با این شرکت تنظیم کرده و درخواست خرید یک دستگاه PVD را به این شرکت دادیم که این دستگاه را مرداد سال ۱۳۹۸ تحویل گرفته و شروع به کار کردیم. از پاییز ۹۸ نیز درخواست برای دریافت گواهی نانومقیاس داده شده و به تازگی نیز گواهی‌نانومقیاس را برای این فناوری دریافت کرده‌ایم.»

مهندس ثابتی درباره مزیت استفاده از این دستگاه PVD ایرانی می‌گوید: «استفاده از دستگاه‌های خارجی مشکلاتی نظیر خدمات‌دهی و همچنین تهیه تارگت از خارج از کشور را دارد اما دستگاه‌های داخلی در عین حال که کیفیت مناسبی دارند، خدمات پس از فروش بهتری نیز داشته و برای تهیه تارگت دغدغه‌ واردات را نداریم.»

سرپرست خط تولید شرکت شیرآلات البرز روز درباره دلیل استفاده از PVD می‌گوید: «تا پیش از استفاده از PVD از پوشش‌دهی طلا برای ایجاد پوشش‌های تزئینی استفاده می‌کردیم اما طلا فلز گرانبهایی بوده و در عین حال عمر پوشش طلا نیز کم است. این در حالی است که با استفاده از روش PVD می‌توان بدون طلا و تنها با استفاده از تیتانیوم به رنگ طلایی، طوسی، برنزی و رنگ‌های دیگر رسید. عمر نانوپوشش ایجاد شده طولانی‌تر بوده و همچنین فرآیند لایه‌نشانی با سرعت بالاتری نیز انجام می‌شود.»

ثابتی می‌افزاید: «در حال حاضر در ۳۵ درصد از محصولات تولیدی شرکت شیرآلات البرز از نانوپوشش‌های ایجاد شده با PVD استفاده می‌شود.»