روشی کارا و ساده برای حذف ذرات آئروسل موجود در هوا

محققان نشان دادند که با استفاده از پارچه پنبه‌ای و یک لایه پلی‌استر یا ابریشم طبیعی می‌توان بین ۸۰ تا ۹۹ درصد از ذرات آئروسل را از هوا حذف کرد. این نتایج برای تولید ماسک‌ می‌تواند به کار گرفته شود.

در پی شیوع ویروس کرونا در جهان، مراکز کنترل و پیشگیری از بیمارها در آمریکا توصیه کرده که افراد در محیط‌های عمومی از ماسک استفاده کنند. از آنجایی که ماسک‌های N95 و جراحی کمیاب شده‌اند و اولویت اصلی برای پرسنل بخش بهداشت و درمان است، در نتیجه افراد از پوشش‌های خودساخته استفاده می‌کنند.

به تازگی محققان مقاله‌ای در نشریه ACS Nano به چاپ رساندند که در آن نویسندگان نشان دادند که ترکیب پنبه با ابریشم مصنوعی می‌تواند به‌طور موثری ذرات آئروسل را فیلتر کند.

زمانی که فرد بیمار عطسه یا سرفه می‌کند، ویروس کووید ۱۹ می‌تواند از طریق قطرات تنفسی در محیط پخش شود. این قطرات در ابعاد و اندازه‌های مختلفی شکل می‌گیرند، اما ریزترین این قطرات، آئروسل نامیده می‌شود که قادرند به سادگی از میان الیاف پارچه عبور کنند. بنابراین، این سوال مطرح می‌شود که در واقع آیا ماسک‌های پارچه‌ای برای جلوگیری از بیماری مناسب هستند؟

پسراتیک گوها و همکارانش از دانشگاه شیکاگو به مطالعه توانایی پارچه‌های متدوال برای فیلتر کردن ذرات مختلف پرداختند. این گروه تحقیقاتی از یک محفظه مخلوط کننده آئروسل استفاده کردند تا ذراتی با ابعاد ۶ نانومتر تا ۶ میکرو ایجاد کنند.

آن‌ها از یک پنکه برای پخش کردن این ذرات در محیط استفاده کردند؛ این پنکه ذرات را با سرعت تنفس یک فرد در حال استراحت به سوی انواع مختلف پارچه‌ها دمید و محققان به بررسی ذرات عبوری از پارچه پرداختند.

نتایج نشان داد که یک لایه از جنس پنبه به همراه دو لایه پلی‌استر، بیشتر ذرات آئروسل موجود در هوا را (بین ۸۰ تا ۹۹ درصد بسته به اندازه ذرات) فیلتر می‌کند. این نتایج مشابه عملکرد یک ماسک N95 است.

با تغییر پلی‌استر و استفاده از ابریشم به جای آن، نتایج مشابهی به‌دست آمد. پژوهشگران خاطرنشان کردند که پارچه محکم بافته شده از جنس پنبه می‌تواند به‌عنوان مانع مکانیکی برای ذرات عمل کند در حالی پارچه‌هایی که دارای بار استاتیکی هستند نظیر پلی‌استر و ابریشم طبیعی، می‌تواند به‌عنوان سد الکترواستاتیک عمل کند.