ارائه روش صنعتی برای خالص‌سازی اکسید گرافن

یک کنسرسیوم کانادایی روشی صنعتی برای خالص‌سازی اکسیدگرافن ارائه کردند. این گروه به دنبال تاسیس کارخانه‌ای برای تجاری‌سازی این روش است.

سی‌پی‌آی (CPI) از موفقیت در توسعه فرآیند خالص‌سازی مقیاس‌پذیر اکسیدگرافن خبر داد. این کار با همکاری شرکت کانادایی GLC و مرکز ملی تحقیقات کانادا انجام شده است.

این دستاورد یکی از سدهای کلیدی برای تولید انبوه اکسید گرافن را حل کرده و موجب کاهش هزینه تولید آن می‌شود. با این کار، پذیرش اکسیدگرافن در صنعت افزایش یافته و عملکرد محصولات صنعتی بهبود می‌یابد.

اکسیدگرافن یکی از پیش‌ماده‌های مهم گرافن بوده که تقاضا برای استفاده از آن بسیار بالا است. این ماده می‌تواند برای بهبود دوام باتری‌ها و افزایش کارایی پیل‌های خورشیدی استفاده شود و همچنین در صنایعی نظیر تصفیه آب، بوردهای مدار چاپی، نمایشگرها و فناوری تصویربرداری قابل استفاده است.

برای قابلیت مقیاس‌پذیری، شرکت سی‌پی‌آی از جدیدترین امکانات خود برای بهبود فرآیند خالص‌سازی استفاده کرده است.

این شرکت با استفاده از فناوری فیلتر جریان مماس (TFF) دوغاب تصفیه نشده را فیلتر می‌کند؛ به این صورت که آلودگی‌ها از غشأ عبور می‌کنند. شرکت NRC برای تایید کیفیت و قوام محصول از تخصص عمیق خود برای مشخصه‌یابی استفاده کرده است.

CPI با موفقیت از فناوری TFF استفاده کرده تا خالص‌سازی با مقیاس بالا انجام شود و با این کار کارایی فرایند تولید افزایش می‌یابد و کیفیت محصول به‌دست آمده در سطح بالایی است. این شرکت از نتایج حاصل از فرایند تصفیه با TFF استفاده کرده تا طرح اولیه کارخانه در مقیاس تجاری را برای تصفیه دوغاب اکسیدگرافن تهیه کند.

اجرای این پروژه که در سال گذشته میلادی انجام شد، کمک هزینه ۲۳۵ هزار پوندی مرکز نوآوری بریتانیا را به خود اختصاص داد.

دونا مانداو، مدیرعامل GLC می‌گوید: «در این برنامه همکاری مشترک، ما راهبرد جدیدی را برای تصفیه سریع اکسید گرافن ارائه کردیم که می‌توانیم این روش را مستقیم استفاده کنیم.»

تونی جکسون، از مدیران CPI می‌گوید: «بهبود فرآیند تصفیه اکسید گرافن GLC، گامی دیگر به‌منظور افزایش استفاده گرافن در صنعت است.»