تولید روان‌کننده سیلیکونی حاوی نانوذرات برای صنعت نساجی کشور

روان کننده سیلیکونی حاوی نانوذرات جهت افزایش نقطه جوش برای استفاده در صنعت نساجی کشور تولید و به بازار عرضه شده است.

شرکت نانوزیست صنعت اهورا اسپری سیلیکونی حاوی نانوذرات جهت افزایش نقطه جوش تولید و به بازار عرضه کرده است. در این اسپری از نانوذرات اکسیدروی (ZnO) استفاده شده است.

علیرضا علافچیان، مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «شرکت پلی‌اکریل اصفهان به نوعی اسپری روان‌کننده نیاز داشت که این اسپری‌ها از یک شرکت آلمانی خریداری و وارد می‌شدند. تصمیم گرفتیم که این اسپری را در داخل کشور تولید کنیم از این رو با مهندسی معکوس، اسپری آلمانی را تولید کرده و با اندکی تغییر در فرمولاسیون، نانوذرات را نیز به آن اضافه کردیم. با این کار خاصیت روان‌کنندگی و در عین حال مقاومت حرارتی اسپری بهبود قابل توجهی پیدا کرد.»

عضو هیئت‌علمی پژوهشکده نانو و مواد پیشرفته دانشگاه صنعتی اصفهان درباره کاربردهای این محصول می‌گوید: «از این اسپری در صنایع ریسندگی و بافندگی استفاده می‌شود، در این صنایع روی صفحه‌ها و قطعات نخ‌ساز این اسپری زده می‌شود که هم کار تمیز کردن و هم روان‌کنندگی را انجام ‌می‌دهد. البته این اسپری هر جا که چرخ‌دنده وجود داشته باشد قابل استفاده است. برای مثال در تجهیزات تزریق پلاستیک نیز که نیاز به روان‌سازی بوده و کار در دمای بالا انجام می‌شود، این اسپری قابل استفاده است.»

معاون پژوهشی پژوهشکده نانو و مواد پیشرفته دانشگاه صنعتی اصفهان درباره فعالیت‌های این شرکت می‌گوید: «پیش از تولید این اسپری روی سنتز انواع مختلف نانوذرات کار کرده‌ بودیم و به فناوری تولید سنتز چند نوع نانوذرات نیز دست پیدا کرده بودیم. در حال حاضر ۸ محصول تولید کرده‌ایم که به دنبال دریافت گواهی نانومقیاس برای این محصولات هستیم.»

مدیرعامل نانوزیست صنعت اهورا از تولید سه هزار اسپری در ماه خبر داد و گفت: «امکان تولید بیشتر این اسپری‌ها وجود دارد، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا روی تولید ماسک‌نانو تمرکز داریم و خط تولید این نوع ماسک‌ها را راه‌اندازی کرده‌ایم که این کار انرژی زیادی از شرکت نانوزیست صنعت اهورا گرفته است. به مرور تلاش می‌کنیم که ظرفیت تولید اسپری را افزایش دهیم.»