مسابقه «طراحی سکونتگاه‌های ماژولار نانوپلیمری برای اسکان موقت شهروندان»

شرکت صنایع نانوتک آینده (صنتا) با همکاری آی‌چلنج و با حمایت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، ستاد توسعه فناوری نانو، شهرداری منطقه ۱۹ تهران و انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان برگزار می‌کند.

مسابقه «طراحی سکونتگاه‌های ماژولار نانوپلیمری برای اسکان موقت شهروندان» از سوی شرکت صنایع نانوتک آینده (صنتا) با همکاری آی‌چلنج و با حمایت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، ستاد توسعه فناوری‌نانو، شهرداری منطقه ۱۹ تهران و انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان برگزار می‌شود. این مسابقه با هدف رفع چالش‌های موجود در مسیر تولید و به‌کارگیری سکونتگاه‌های موقت به‌ویژه در شرایط بحرانی برگزار شده است. کلیه علاقه‌مندان می‌توانند به طور رایگان در این مسابقه شرکت کنند. سه تیم برگزیده نهایی در این مسابقه به ترتیب جوایز نقدی ۱۲۰، ۸۰ و ۵۰ میلیون ریالی را از طرف شرکت صنایع نانوتک آینده (صنتا) دریافت خواهند کرد.

در حوادث طبیعی خانمان‌برانداز که در کشور ما نیز اتفاق می‌افتد، تعداد زیادی از هم‌وطنان خانه‌های خود را از دست می‌دهند. در روزهای ابتداییِ پس از حادثه، بازماندگان معمولاً در چادر اسکان داده می‌شوند. برای طی این دوره گذار، حادثه‌دیدگان ناگزیرند مدتی نسبتاً طولانی را در سازه‌های پیش‌ساخته موقت که با نام کانکس نیز شناخته می‌شوند، به زندگی ادامه دهند. تأمین تعداد زیادی از این سکونتگاه‌ها امری زمان‌بر و هزینه‌بر است.

پس از حادثه‌هایی از قبیل سیل و زلزله شدید، اولین اقدام در راستای تأمین سرپناه، تأمین مسکن اضطراری است که معمولاً با توزیع چادر توسط نهادهای امدادی مانند هلال احمر، انجام می‌شود. پس از گذار از شرایط اضطراری، در قدم بعد باید برای اسکان موقت فکری کرد. سکونتگاه‌های ماژولار یکی از گروه‌های اصلی مسکن‌های موقت هستند که قطعات آن‌ها در کارخانه ساخته و جداجدا به محل حادثه منتقل می‌شوند. در این حالت افراد متخصص به کمک مردم محلی می‌توانند سکونتگاه‌ها را در محل مورد نظر مونتاژ و نصب کنند. به سبب سهولت در حمل‌ونقل سکونتگاه‌ها یا کانکس‌های ماژولار که سبب تسریع در ایجاد سرپناهی مطمئن برای حادثه‌دیدگان می‌شود، امروزه این دسته بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته‌اند.

بنابر اعلام دبیرخانه، این مسابقه در ۲ مرحله برگزار می‌شود و علاقه‌مندان تا تاریخ ۳۰ اردیبهشت‌ماه فرصت خواهند داشت تا طرح/ایده خود را در چارچوبی که از سوی دبیرخانه در سایت ichallenge.ir مشخص شده، ثبت نمایند. پس از پایان مهلت ثبت طرح‌ها، ارزیابی‌ها توسط کمیته فنی مسابقه آغاز می‌شود و حداکثر ۲۰ طرح به مرحله دوم راه می‌یابند. در این مرحله، به طرح برتر، مطابق با ملاحظات فنی بیان شده، جایزه ۳۰ میلیون ریالی اعطأ می‌شود. هچنین به ده طرح برگزیده دیگر هر یک جایزه‌ای ۵ میلیون ریالی تعلق می‌گیرد. شرکت‌کنندگان در مرحله دوم از زمان دریافت طرح آزمون سه هفته فرصت دارند تا مستندات درخواستی را برای دبیرخانه مسابقه ارسال کنند. در پایان سه شرکت‌کننده به‌عنوان برگزیدگان نهایی انتخاب می‌شوند. به نفر اول ۱۲۰ میلیون ریال، به نفر دوم ۸۰ میلیون ریال و به نفر سوم ۵۰ میلیون ریال اعطأ می‌شود. ضمن اینکه برگزیدگان می‌توانند برای تجاری‌سازی طرح خود با حامیان مسابقه وارد مذاکره شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات مسابقه (نحوه ثبت نام، جوایز و…) به نشانی iChallenge.ir مراجعه نمایید.