طراحی سیستم نانوهیبریدی برای مقابله با عود مجدد سرطان

پروژه XtraUS به دنبال طراحی و ساخت دستگاهی است که در آن از سامانه نانوهیبریدی برای مقابله با عود مجدد بیماری سرطان استفاده می‌شود. قرار است نمونه پروتوتایپ این دستگاه در قالب این پروژه ساخته شود.

زمانی که تومور در مرحله کوچک شدن و از بین رفتن و بیمار در حال بهبودی است، اغلب نگرانی از بازگشت و عود مجدد بیماری وجود دارد، چیزی که معمولا بسیار اتفاق می‌افتد.

متاسفانه بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان مجددا به این بیماری مبتلا می‌شوند چرا که سرطان به‌طور کامل از بین نرفته و ابزارهای تشخیص فعلی نمی‌توانند وجود سلول‌های کوچک تومور را در بدن تشخیص دهند.

کمینه بیماری باقی‌مانده (MRD) بعد از یک درمان کامل، معمولا عامل عود مجدد بیماری است. به‌صورت ویژه سلول‌های سرطانی گردشی در سیستم گردش خون می‌تواند کلید پیشرفت سرطان و عود مجدد بیماری باشد. با این حال تشخیص این سلول‌ها در خون بسیار پیچیده بوده و با روش‌ها و ابزارهای رایج نمی‌توان به سادگی آن‌ها را تشخیص داد و حذف کرد.

پروژه XtraUS که برای مقابله با عود سرطان با فعال‌سازی از راه‌ دور نانوساختارهای هوشمند و هدفمند توسط گروه تحقیقاتی والنتینا کاودا از گروه علمی کاربردی دانشگاه پلی‌تکنیک دی‌تورینو تعریف شده است، به دنبال یک فناوری نوآورانه است که بتوان با استفاده از آن، CTCها را در جریان خون شناسایی کرد و با کاهش آن‌ها شانس عود مجدد بیماری را کم کرد.

این پروژه ۱۵۰ هزار یورویی که برنده جایزه معتبر ERC شده است، به دنبال توسعه فناوری‌هایی است که بتوان با استفاده از آن‌ها نمونه پروتوتایپ دستگاهی برای مقابله با عود مجدد سرطان ساخت.

XtraUS شامل بخش‌هایی است که به پزشک کمک می‌کند تا با استفاده از یک فناوری نانوهیبریدی و از راه دور، سلول‌های تومور گردشی در خون را هدف قرار دهد. با این روش می‌توان سلول‌های تومور را حذف کرد بدون این که به سلول‌های سالم آسیبی وارد شود.

والنتینا می‌گوید: «به لطف این فناوری، ما قصد داریم تا درمان‌های مرسوم برای CTC در سیستم گردش خون را بهبود دهیم. این فناوری می‌تواند یک روش درمانی موثر برای مقابله با عود مجدد سرطان باشد.»