اتاقکی که در فرودگاه با کمک نانوسوزن مسافران را ضدعفونی می‌کند

اتاقک ویژه‌ای در فرودگاه هنگ‌گنگ به کار گرفته شده که با استفاده از آن دمای بدن مسافران کنترل شده و همچنین بدن آن‌ها با استفاده از نانوسوزن و فناوری فتوکاتالیست ضدعفونی می‌شود.

یک دستگاه جدید در فرودگاه بین‌المللی هنگ‌کنگ در حال استفاده است، این دستگاه یک اتاقک ضدعفونی‌کننده بوده که شبیه به ماشین‌های بازرسی ایمنی است که به‌صورت آزمایشی در این فرودگاه در حال استفاده است. ادعا می‌شود که این دستگاه در کمتر از یک دقیقه تمام میکروب‌ها از جمله ویروس کرونا را از بین می‌برد.

روند ضدعفونی‌کردن بسیار ساده است، شخص درون یک محفظه تنگ می‌رود چرا که فرایند درون این محفظه انجام می‌شود. این ابزار علاوه بر ضدعفونی کردن، می‌تواند درجه حرارت را نیز بررسی کرده و نشانه‌های حاکی از وجود عفونت ویروسی در مسافر را بررسی کند.

فرودگاه هنگ‌کنگ اولین جایی است که از فناوری CLeanTech Sanitation Pod در آن استفاده می‌شود. مقامات فرودگاه هنگ‌کنگ این دستگاه را یک ابزار ضدعفونی‌کننده تمام بدن توصیف می‌کنند. ادعا می‌شود که سطح داخلی اتاقک با یک ماده آنتی‌باکتریال پوشانده شده است.

مسئولان هنگ‌کنگی می‌گویند که این ماده می‌تواند ویروس‌ها، باکتری‌ها و همچنین عوامل بیماری‌زا را از بین ببرد. آن‌ها اضافه می‌کنند که این دستگاه از فناوری فتوکاتالیستی و نانوسوزن بهره‌مند است. به گفته مسئولان هنگ‌کنگی، یک اسپری ضدعفونی‌کننده نیز برای ضدعفونی سریع ساخته‌اند.

سخنگوی اداره هوایی فرودگاه هنگ‌کنگ می‌گوید: «این اسپری متشکل از مایع ضدعفونی‌کننده و تصفیه‌کننده هوا BioEM است. مایع ضدعفونی‌کننده از عصاره گیاهان استخراج شده است.

مسافران باید دمای بدن خود را پیش از ورود به اتاقک اندازه‌گیری کنند، هر گونه افزایش دمای بدن می‌تواند نشانه آلودگی و عفونت باشد. کل مراحل بهداشتی در این اتاقک، از اندازه‌گیری دمای بدن تا ضدعفونی‌کردن و خروج از اتاقک، در حدود ۴۰ ثانیه طول می‌کشد.

در حال حاضر، این اتاقک توسط کارکنان فرودگاه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این اتاقک یکی از اقلامی است که فرودگاه هنگ‌کنگ برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از آن استفاده می‌کند.

مسئولان فرودگاه اعلام کردند، در آینده از پوشش آنتی‌باکتریالی که در این اتاقک استفاده شده در جاهای دیگر فرودگاه نیز استفاده خواهد شد.