ساخت زبان مصنوعی حاوی نانوذرات برای چشیدن شربت افرا

در پاسخ به نیاز تولیدکنندگان شربت افرا در کانادا، محققان با استفاده از نانوذرات طلا ابزار حسگری ساختند که می‌تواند به سرعت طعم شربت را مشخص کند.

یکی از اساتید رشته شیمی با استفاده از نانوذرات طلا اقدام به تولید ابزار حسگری کرده که می‌توان از آن به‌عنوان زبان مصنوعی برای چشیدن طعم شربت افرا استفاده کرد. این ابزار به تولیدکنندگان در ارزیابی کیفیت کمک خواهد کرد.

گفته می‌شود که شربت افرا طلای مایع در ایالت کبک کانادا است. به تازگی محققان دانشگاه مونترال نشان دادند که چگونه می‌توان از نانوذرات طلا برای یافتن سریع طعم این شربت استفاده کنند.

نتایج کار روی این روش جدید که نوعی زبان مصنوعی است، در نشریه Analytical Methods به چاپ رسیده است.

این دستگاه در واقع یک ابزار سنجش رنگ است که نشان می‌دهد انواع شربت‌های افرا چگونه از نظر طعم با هم تفاوت دارند. نتیجه این آزمایش در مدت زمان چند دقیقه با چشم غیرمسلح قابل تشخیص خواهد بود و تولیدکننده می‌تواند از نتایج آن استفاده نماید.

ژان فرانسوا ماسون، پژوهشگر این پروژه می‌گوید: «زبان مصنوعی ساده‌تر از زبان طبیعی انسان است، این زبان نمی‌تواند طعم‌های پیچیده را تشخیص دهد، طعم‌هایی که ما به سادگی آن‌ها را تشخیص می‌دهیم. این دستگاه به‌طور خاص می‌تواند اختلاف طعم موجود در شربت‌های افرا را در هنگام تولید تشخیص دهد.»

این زبان مصنوعی با تجزیه‌وتحلیل موفق به تفکیک ۱۸۱۸ شربت مختلف شده است که از نواحی مختلف کبک جمع‌آوری شده است. این زبان مصنوعی نمایه‌های مختلف معطر و رنگ شربت‌ها را از طلایی تا قهوه‌ای تیره مشخص می‌کند.

سیمون فارست، از محققان این پروژه می‌گوید: «ما بنا به درخواست تولیدکنندگان شربت افرا در ایالت کبک اقدام به طراحی این زبان مصنوعی کردیم. این حسگر بو و طعم محصول را مورد نظر قرار می‌دهد.»

شربت افرا دارای پیچیدگی‌های مولکولی است که برای تولید از تست انسانی برای سنجش کیفیت استفاده می‌شود. اما با ساخت این زبان مصنوعی، تولیدکنندگان می‌توانند طبقه‌بندی و دسته‌بندی محصولات را با سرعت انجام دهند.

برای این کار، تنها کافی است که چند قطره از این شربت داخل معرف نانوذرات طلا ریخته و در مدت زمان ده ثانیه نتیجه مشخص می‌شود.