نانوواکسن استنشاقی ضدویروس کرونا در مسیر توسعه

پژوهشگران در مقیاس آزمایشگاهی یک واکسن آئروسل حاوی نانوذرات ساختند که به‌صورت استنشاقی استفاده می‌شود. این واکسن با وارد شدن به ریه، به دلیل داشتن نوعی DNA خاص، موجب تولید پروتئین مربوط به ویروس کرونا شده و سیستم ایمنی بدن را بر علیه این ویروس فعال می‌کند.

محققان واکسنی پیشنهاد داده‌اند که می‌تواند برای مقابله با بیماری‌هایی نظیر کرونا مورد استفاده قرار گیرد، این واکسن یک تفاوت با واکسن‌های رایج دارد به طوری که برای استفاده از آن نیاز به تزریق نیست و با استنشاق می‌توان از این واکسن استفاده کرد.

اسکات مدینا از محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، در حال کار روی یک واکسن آئروسل نانوذره‌ای مبتنی بر DNA است که برای مقابله با ویروس کووید ۱۹ طراحی شده است. واکسن‌های مبتنی بر DNA چندان پرطرفدار نیستند که دلیل این امر، مشکلات متعدد نظیر زوال سریع این نوع واکسن‌ها است که توسط آنزیم‌های بدن انجام می‌شود.

این گروه برای حل مشکل زوال این ساختارها، از نانوذرات سنتزی موثری استفاده کردند. مدینا می‌گوید: «ما به دنبال نانوذراتی بودیم که بتوان از آن‌ها برای بهبود رهایش واکسن‌های استنشاقی مبتنی بر DNA استفاده کرد. این نانوذرات به محض استنشاق و ورود به ریه، در آنجا توسط سلول‌های ایمنی ریه جذب شده و DNA تبدیل به پروتئین ویروس می‌شود. با تشکیل این پروتئین، سیستم ایمنی بدن فعال شده و در صورتی که ویروس در بدن وجود داشته باشد، آن را از بین می‌برد.»

در صورتی که این پروژه با موفقیت انجام شود، پتانسیل بالایی برای توسعه سریع واکسن‌های مورد نیاز دارد. مدینا می‌افزاید: «با استفاده از DNA مرتبط با پروتئین ویروس، به جای استفاده از ویروس ضعیف شده می‌توان این DNA را به کار برد. با این کار می‌توان فرآیند کارآزمایی بالینی را خیلی سریع انجام داد و برای جلوگیری از شیوع ویروس‌هایی نظیر کروید ۱۹ از آن استفاده کرد.»

محققان این پروژه به دنبال انجام آزمون‌هایی روی مدل‌های حیوانی هستند. مدینا می‌گوید: «به تازگی ما کار روی ذراتی را آغاز کردیم که می‌تواند سلول‌های سیستم ایمنی ریه را هدف قرار دهد، با این کار می‌توان واکسن جهانی آنفولانزا تولید کرد. فعلا ما این فناوری را با محوریت ساخت واکسن ضدکرونا جلو می‌بریم.»