همکاری مشترک برای استفاده از گرافن در تولید ماسک

شرکت پلنرتک قصد دارد تا با استفاده از گرافن شرکت فرست‌گرافن، ماسک‌هایی تولید کند که دارای خواص آنتی‌استاتیک و آنتی‌باکتریال است. این فناوری قابل استفاده در دیگر محصولات محافظت شخصی نیز است.

شرکت فرست‌گرافن (First Graphene) محصول گرافنی خود موسوم به PureGRAPH را در اختیار شرکت پلنرتک (planarTECH) قرار داده است تا این شرکت از گرافن برای بهبود عملکرد ماسک استفاده کند.

شرکت پلنرتک که در شهر پرث استرالیا واقع است، از گرافن برای ایجاد پوشش‌های آنتی‌استاتیک و ایجاد خواص ضدباکتری روی ماسک‌ها استفاده می‌کند. قرار است از این پوشش برای تولید تجهیزات محافظ شخصی استفاده شود.

فرست‌گرافن اعلام کرده که گرافن PureGRAPH با موفقیت در پوشش‌های پلیمری پخش شده و در ماسک مورد استفاده قرار گرفته است.

پس از آزمایش، دو شرکت تصمیم خواهند گرفت که آیا وارد توافق ‌تجاری برای عرضه محصولات جدید به بازار شوند یا خیر. شرکت فرست‌گرافن در شهر هندرسون در جنوب پرث کارخانه‌ای دارد.

فرست‌گرافن دارای خط تولید قدرتمندی بوده که توانایی تولید صدها تن محصولات گرافنی در سال را دارد. همچنین این شرکت موفق به دریافت تاییدیه‌ها و گواهینامه‌های مربوط به فروش محصولات خود در اروپا و استرالیا شده است؛ در نتیجه می‌تواند ده‌ها تن از محصولات گرافنی را به این دو منطقه صادر کند. چندی پیش کنسرسیوم REACH به این شرکت اجازه داد تا ۱۰ تن از محصولات خود را در اروپا و انگلستان به فروش برساند. REACH کنسرسیومی است که وظیفه ارزیابی و صدور مجوز برای فروش مواد شیمیایی در اروپا را به عهده دارد. این سازمان نقش مهمی در محافظت از سلامت انسان و محیط‌زیست در اروپا را داشته که این کار با شناسایی و بررسی خواص و مواد شیمیایی انجام می‌شود.

پلنرتک در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد تا تجهیزات CVD را برای تولید ورق‌های گرافنی با کیفیت بالا و همچنین دیگر مواد دوبعدی بسازد. این شرکت روی موسسه‌های تحقیقاتی متمرکز بوده و تاکنون بیش از ۶۵ سامانه را به مشتریان خود فروخته است. در لیست مشتریان این شرکت‌، دانشگاه منچستر، دانشگاه کمبریج، دانشگاه استنفورد و دانشگاه ملی سنگاپور حضور دارند.