کیت استخراج RNA از نمونه بزاق یا مخاط بینی بیمار

شرکت اگاپه داینستیکس (Agappe Diagnostics) در مسیر تجاری‌سازی کیت استخراج RNA با کمک نانوذرات مغناطیسی است تا تولید تجاری این کیت‌ها انجام شود. این کیت می‌تواند RNA مورد نیاز برای تشخیص ویروس کرونا را در اختیار پزشکان قرار دهد تا آن‌ها از این RNA و با کمک تست‌های PCR و LAMP اقدام به تشخیص ویروس کرونا از روی نمونه بزاق یا مخاط بینی بیمار کنند.

موسسه سری کیترا تیرونال موفق به ساخت کیت استخراج RNA با استفاده از نانوذرات مغناطیسی شده است. این RNA برای استفاده در تست‌های PCR و LAMP و به‌منظور شناسایی ویروس کووید۱۹ طراحی و ساخته شده است.

ویروس کووید۱۹ که این روزها جهان را درگیر کرده است، از نوع ویروس‌های RNA است. RNA رشته‌ منفرد پلیمری بوده که در سلول‌های زنده مشاهده می‌شود. این ماده، اطلاعات ژنتیکی مهم اورگانیسم را که برای حیات نیاز دارد، حمل می‌کند. یکی از اقدامات مهم در تشخیص این ویروس، تأیید وجود RNA در نمونه گرفته شده از بیمار است. نمونه مخاط گلو یا بینی بیمار در آزمایشگاه بررسی شده تا این RNA شناسایی شود.

در این کیت، از نانوذرات مغناطیسی برای گرفتن و تغلیظ RNA استفاده می‌شود. این راهبرد بسیار مهم است چرا که اگر RNA در حین ذخیره‌سازی یا حمل دچار آسیب و از هم گسیختگی شود، باز هم با این روش قابل جمع‌آوری است.

دانه‌های نانوذرات مغناطیسی به RNA ویروس متصل شده و زمانی که در معرض میدان مغناطیسی قرار می‌گیرند، جداسازی و تغلیظ می‌شوند.

آزمون‌های PCR و LAMP به میزان کافی از RNA وابسته هستند و این روش نوآورانه امکان شانس جذب مقدار کافی از RNA را در اختیار پزشک قرار می‌دهد.

این موسسه در حال ثبت پتنت مربوط به این فناوری است. این فناوری به شرکت اگاپه داینستیکس منتقل شده و در حال حاضر این شرکت در حال کار روی فناوری مورداستفاده در این کیت است تا از آن برای شناسایی ویروس کرونا استفاده کند.

این شرکت به دنبال دریافت تاییدیه ICMR است و این کیت‌ها برای انجام تست به‌منظور کسب تاییدیه‌های لازم ارائه شده است. پس از مشخص شدن نتایج تست‌ها، مجوز برای تولید تجاری این کیت‌ها صادر خواهد شد.

این فناوری به‌صورت غیرانحصاری به شرکت آگاپه منتقل شده است.