فناوری‌نانو «ماسک‌های تقلبی» را از «ماسک اصل» تفکیک می‌کند!

یکی از شرکت‌های تولیدکننده نقاط کوانتومی، نشانگر نانوذره‌ای ساخته که قرار است روی ۱۰۰ میلیون ماسک در هنگ‌کنگ قرار گیرد. این نشانگرهای نانوذره‌ای قابل خوانش با تلفن هوشمند بوده و الگویی همانند QR دارد که مصرف‌کننده را نسبت به اصالت و کیفیت ماسک تولید شده، مطمئن می‌کند.

شرکت داتزنانو (Dotz Nano) فناوری تایید شده‌ای را در اختیار یکی از شرکت‌های هنگ‌کنگی قرار می‌دهد تا از این فناوری برای تولید ماسک استفاده شود.

شرکت داتزنانو با شرکت یونیورسال اکسپورت در هنگ‌کنگ قراردادی به ارزش ۱٫۵۳ میلیون دلار امضاء کرده است تا از نانوذرات نشانگر پیشرفته‌ای موسوم به ValiDotz در ماسک‌های پزشکی استفاده شود، ماسک‌هایی که در بخش دولتی و درمانی استفاده می‌شود.

این نشانگرها برای اطمینان از کیفیت و اصالت روی ماسک‌ قرار داده می‌شود. قرار است از این نشانگرهای نانوذره‌ای در ۱۰۰ میلیون ماسک استفاده شود.

شرکت یونیورسال در ابتدا از این نشانگرهای نانوذره‌ای در ۳۰ میلیون ماسک استفاده می‌کند و در ادامه با سفارش بازار، ۷۰ میلیون ماسک دیگر نیز تولید خواهد شد.

براساس این توافق‌نامه، شرکت یونیورسال توزیع‌کننده منحصربه‌فرد شرکت داتزنانو در چین و آفریقای جنوبی خواهد بود تا از این نشانگرها در ماسک، دستکش و دیگر ادوات محافظتی استفاده شود.

ValiDotz ذرات بسیار کوچکی هستند که رفتاری شبیه به مواد فلورسانس دارند. این ذرات به محض قرار گرفتن در معرض تابش فرابنفش، تابش فلورسانس خواهند داشت. این ذرات که نقاط کوانتومی هستند، با استفاده از ترکیبات معدنی نظیر فلزات تولید می‌شوند. آزمایش‌های اولیه نشان می‌دهد که این فناوری پتانسیل بالایی برای محافظت از جعل برندهای معروف دارد.

این نشانگر نانوذره‌ای غیرسمی بوده و باعث ایجاد کدهای QR می‌شود که توسط تلفن‌های هوشمند قابل خوانش است. به گفته مسئولان شرکت داتزنانو مهندسی معکوس این نشانگرها تقریبا غیرممکن است.

برنی بروکس می‌گوید: «این توافق‌نامه مزایایی در برهه فعلی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده، دارد. با استفاده از این فناوری، مصرف‌کنندگان می‌توانند ماسک واقعی را در بازار شناسایی کنند و خطر استفاده از ماسک‌های جعلی و تقلبی به حداقل می‌رسد، ماسک‌هایی که می‌توانند به سلامت جامعه آسیب‌ بزنند.»

لازم به ذکر است که این نشانگرهای نانوذره‌ای سال گذشته توسط یک شرکت دخانیات چینی برای محصولات خود مورداستفاده قرار گرفت.

شرکت داتزنانو در مراحل پایانی توسعه یک سیستم پایش عملکرد ضدعفونی‌کننده برای مقابله با ویروس کووید۱۹ است، این محصول با رصد محیط نشان می‌دهد که محلول ضدعفونی‌کننده تمام سطح را پاک کرده و نقطه کوری در سطح باقی نمانده است.