نانوذرات حاوی پروتئین، گزینه‌ای برای ساخت واکسن ضدکرونا

شرکت پیریدیکتیو انکولوژی آماده انجام فاز اول کارآزمایی بالینی روی نانوواکسن ضدکرونا است. در این واکسن از نوعی پروتئین و نانوذرات استفاده شده‌است. به اعتقاد مسئولان این شرکت، تولید انبوه این واکسن ساده بوده و در مدت سه روز می‌توان برای ۲۰ میلیون نفر از این واکسن را تولید کرد.

تعداد مشاغلی که فعالیت‌ خود را آغاز می‌کنند رو به افزایش است، اما در این بین برخی مشاغل نظیر صنعت سرگرمی که جمعیت زیادی را یکجا جمع می‌کند هنوز منتظر هستند. برخی بر این باور هستند که ممکن است همه چیز به حالت عادی برنگردد تا زمانی که واکسن ضدکرونا در دسترس همگان قرار گیرد.

شرکت پیریدیکتیو انکولوژی (Predictive Oncology) در حال توسعه فناوری ساخت نوعی واکسن برای مقابله با ویروس کرونا است. دو کارتر از محققانی که با این شرکت در مینسوتا همکاری می‌کند معتقد است که این واکسن می‌تواند در بدن نسبت به ویروس کووید۱۹ ایمنی ایجاد کند.

دن کارتر می‌گوید که آن‌ها آماده آغاز فاز اول کارآزمایی بالینی هستند و زمان شروع بستگی به مجوز دولت فدرال دارد تا به آن‌ها اجازه دهد از فرایند نظارتی عبور کرده و احتمالا در اوایل پاییز، این آزمون را آغاز کنند.

واکسنی که این شرکت ساخته مبتنی بر فناوری نانوذرات است، این واکسن حاوی نوعی پروتئین بوده که یک نسخه از این واکسن که حاوی پروتئین خودآرا موسوم به فریتین است، پیش از این به‌عنوان واکسن ضدآنفولانزا توسعه یافته است. در واقع این فناوری نانوذرات یک پلتفورم است که می‌‌توان از آن برای تولید انواع واکسن استفاده کرد.

بخشی از نتایج به‌دست آمده از این فناوری در قالب مقاله‌ای در نشریه Nanomaterials به چاپ رسیده است.

به گفته کارتر این فناوری به‌گونه‌ای است که بدن را وادار به تولید واکسن می‌کند، در واقع برخلاف واکسن‌های رایج که از ویروس ضعیف شده استفاده می‌کند، در این فناوری به بدن پروتئینی تزریق می‌شود تا بدن واکسن موردنیاز را تولید کند.

به اعتقاد کارتر در صورت تایید این واکسن توسط مراجع قانونی، تولید انبوه آن کار چندان سختی نیست. وی می‌گوید: «با استفاده از یک دستگاه تخمیر صنعتی و در مدت زمان دو تا سه روز می‌توان ماده خام را به واکسن برای استفاده ۲۰ میلیون نفر تبدیل کرد.»

این واکسن به مشاغلی که هنوز بازگشایی نشده‌اند کمک می‌کند تا بتوانند با آرامش خاطر فعالیت خود را از سر گیرند.