نانومهندسی زیست‌حسگری برای تعیین میزان ویتامین در بدن

محققان رشته مهندسی‌نانو، زیست‌حسگری ساختند که قادر است میزان ویتامین در بدن را تشخیص دهد. این حسگر انعطاف‌پذیر بوده و ساختاری شبیه به برچسب دارد که روی پوست قرار می‌گیرد.

یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه کالیفرنیا، حسگر قابل پوشیدن ساختند که می‌تواند به‌صورت غیرتهاجمی میزان ویتامین C را در بدن رهگیری کند. این حسگر قادر است به‌صورت شخصی‌سازی شده میزان مصرف روزانه را برای هر کاربر مشخص کند.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان ACS Sensor به چاپ رسیده است.

جولیان سمپیوناتو، از محققان این پروژه می‌گوید: «حسگرهای قابل پوشیدن رایج معمولا برای رصد فعالیت‌های بدنی یا بیماری‌هایی نظیر دیابت استفاده می‌شوند. این اولین حسگری است که با استفاده از روش مبتنی بر آنزیم برای ردیابی تغییرات در سطح ویتامین به کار گرفته می‌شود که مسیر تازه‌ای در حوزه تجهیزات قابل پوشیدن ایجاد کرده است. حسگرهای قابل پوشیدن به ندرت برای رصد دقیق مواد غذایی به کار می‌روند.»

از آنجایی که ویتامین C برای بهبود برخی بیماری‌ها موثر است، این حسگر پوشیدنی ممکن است به پزشکان کمک کند تا با ردیابی ویتامین C به کاهش طول درمان کمک کند.

این دستگاه پوشیدنی در واقع یک برچسب بوده که روی سطح پوست بدن قرار می‌گیرد. در این حسگر، یک بخش تحریک کننده وجود دارد که موجب عرق کردن شده و الکترودی نیز برای تشخیص سریع میزان ویتامین C در عرق وجود دارد.

در این ابزار، الکترودها انعطاف‌پذیر بوده و حاوی آنزیم اکسوربات اکسیداز است. زمانی که ویتامین C وجود داشته باشد، آنزیم آن را به دهیدرواسکوربیک تبدیل می‌کند و در نتیجه، اکسیژن مصرف و جریان تولید می‌شود.

آزمایش‌های انجام شده روی چهار نفر نشان می‌دهد که ویتامین C مصرف شده از طریق مکمل یا آب میوه موجب تغییراتی قابل رهگیری در بدن شده و این دستگاه تا دو ساعت می‌تواند این تغییرات را رصد کند.

هر چند حسگرهای قابل پوشیدن زیست‌حسگری توسعه یافته‌اند اما استفاده از آن‌ها برای ارزیابی وضعیت تغذیه افراد چندان رواج نیافته است. با توجه به شیوع ویروس کرونا و نقش ویتامین C در افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن، این نوع حسگرها می‌توانند اثربخشی بالایی در فرایند درمان بیماری کرونا داشته باشند.