حمایت دولت استرالیا از کاربرد فناوری‌نانو در تجهیزات ایمنی فردی

مرکز نوآوری دفاعی با حمایت مالی از شرکت ایمیجین اینتلیجنت متریالز به دنبال استفاده از فناوری‌نانو برای ارتقای کیفیت محصولات ایمنی شخصی است.

ایمیجین اینتلیجنت متریالز (Imagine Intelligent Materials) یکی از شرکت‌های استرالیایی فعال در حوزه فناوری‌نانو و آنالیز داده است. این شرکت به تازگی مبلغ ۲۷۱ هزار دلار برای تحقیق و توسعه روی کاربردهای مواد پیشرفته در بخش دفاعی و زره‌های محافظ بدن دریافت کرده است.

این بودجه قرار است صرف پژوهش درباره چگونگی کاهش هزینه نگهداری و بهبود ایمنی در ادوات مورداستفاده در نیروی دفاعی استرالیا شود.

ایمیجین اینتلیجنت متریالز یکی از شرکت‌هایی است که با سرمایه‌گذاری دولت فدرال در بخش صنایع دفاعی استرالیا فعالیت می‌کند. کریس گیلبی، از مدیران این شرکت می‌گوید: «تمرکز اصلی ما همچنان روی توسعه سطوح بزرگ با قابلیت حسگری، ایجاد ارتباط و ارائه اطلاعات ارزشمند است. دانشگاه‌های استرالیا در بخش تحقیق علوم مواد، پیشرو هستند. تصور کنید که ما بتوانیم از این تفکرات علمی و مهندسی بهره‌ ببریم و در نهایت رهیافت‌ها، حسگری مقیاس‌پذیر را به مرحله تولید برسانیم.»

بودجه ۱۴٫۶ میلیون دلاری که در ماه آوریل به این شرکت اختصاص یافت، بخشی از تعهدات دولت فدرال استرالیا است که از طریق مرکز نوآوری دفاعی تامین شده است.

مرکز نوآوری دفاعی بیش از ۲۰۰ میلیون دلار بودجه صرف قراردادهای نوآورانه می‌کند که بیش از ۸۰ درصد از این سرمایه‌گذاری‌ها در بخش کسب‌وکارهای کوچک است.

ایمیجین اینتلیجنت متریالز چهار سال قبل، خط تولید انبوه گرافن خود با ظرفیت ۱۰ تن را راه‌اندازی کرد. سال گذشته نیز ایمیجین اینتلیجنت متریالز اقدام به تولید تجاری نانوحسگرهای ارزان‌ قیمت کرد.

کریس پیلبی از مدیران شرکت ایمیجین می‌گوید: «شرکت ایمیجین از رسانایی الکتریکی بالای گرافن استفاده می‌کند، گرافنی که در کارخانه گیلونگ ما تولید می‌شود. همچنین در این فناوری از الگوریتم‌های پردازشی نیز استفاده شده است. این فناوری با هزینه کم، قادر به رصد تمام سطح موردنظر بوده و این کار به سادگی و کارایی بالا انجام می‌شود.»