گلخانه‌ها از نور خورشید استفاده بیشتری خواهند برد!

تمام طیف نور خورشید برای فتوسنتز قابل استفاده نیست و بخشی از این طیف برای گیاهان مطلوب‌تر است. به تازگی فیلمی حاوی نقاط کوانتومی به بازار عرضه شده است که در گلخانه‌ها به کار می‌رود. این فیلم بخش کم کاربرد نور خورشید را به طول‌موج‌هایی تبدیل می‌کند که برای فتوسنتز مطلوب‌تر هستند. بنابراین، گیاهان فتوسنتز بیشتری انجام داده و محصولات تولیدی گلخانه نیز افزایش می‌یابد.

شرکت یوبی‌کیودی (UbiQD) و نانوسیس (Nanosys) برای توسعه فیلم‌های لومینسانس گلخانه‌ای با هم به توافق رسیدند.

این محصول که با نام UbiGro شناخته می‌شود در گلخانه‌ها و بالای گیاهان نصب می‌شود تا به گیاهان کمک کند نور بیشتری را جذب کنند. این فیلم حاوی مواد فلورسانس است که طیف بهینه‌تری برای محصولات زراعی ایجاد می‌کند و بخش‌های کم‌مصرف نور خورشید را به طیف پراستفاده‌تر برای فتوسنتز تبدیل می‌کند.

طی دو سال گذشته، این فناوری توسط چند مرکز مختلف گلخانه‌ای مورداستفاده آزمایشی قرار گرفته است. این مشتریان از اروپا و آمریکا که به‌صورت پایلوت از این فناوری در گلخانه‌ها استفاده کردند، نتایج دلگرم کننده‌ای ارائه نمودند که از جمله می‌توان به بهبود کارایی و برداشت بیشتر اشاره کرد.

با افزایش تقاضای بازار، شرکت یوبی‌کیودی به دنبال گزینه‌هایی برای افزایش تولید بود؛ در این میان، شرکت نانوسیس که قابلیت مقیاس‌پذیری نقاط کوانتومی خود را در صنعت نمایشگر به اثبات رسانده بود، به‌عنوان شریک یوبی‌کیودی انتخاب شد.

شرکت نانوسیس از یک راکتور ۲ هزار لیتری برای تولید نقاط کوانتومی استفاده می‌کند که این راکتور می‌تواند برای توسعه فناوری فیلم‌های گلخانه‌ای شرکت یوبی‌کیودی استفاده شود.

جیسون هارتلو، مدیرعامل شرکت نانوسیس می‌گوید: «بازار فیلم‌های گلخانه‌ای ۲۰ برابر بیشتر از صنعت نمایشگر است و سالانه دو برابر رشد می‌کند. گلخانه‌ها فرصتی گسترده برای مزایای منحصربه‌فرد فناوری نقاط کوانتومی است. ما امیدواریم که با یوبی‌کیودی بتوانیم همکاری کنیم تا فیلم‌های UbiGro را به‌صورت مقرون‌به‌صرفه و در حجم انبوه و همچنین بالاترین استاندارد تولید کنیم.»

نانوسیس در این برنامه همکاری مشترک، توانمندی خود در بخش تولید صنعتی نقاط و فیلم‌های کوانتومی را با شرکت یوبی‌کیودی به اشتراک می‌گذارد تا با همکاری هم بتوانند فیلم‌های UbiGro را به بازار گلخانه‌ها عرضه کنند، بازاری که حجم آن در حدود ۵۰ میلیارد دلار است.

هانتر مک‌دانیل، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت یوبی‌کیودی می‌گوید: «موفقیت شرکت نانوسیس در صنعت نمایشگر الهام‌بخش بسیاری از ما بود تا مواد پیشرفته را وارد بازار کنیم. ما قصد داریم تا از تجربه شرکت نانوسیس برای ادغام نقاط کوانتومی در محصول نهایی استفاده کرده و آن را به صنعت کشاورزی ارائه دهیم.»