در مرز تجاری‌سازی؛ نانوذرات هوشمند برای تشخیص زودهنگام سرطان

نانوذرات فلورسانس مغناطیسی هیبریدی هوشمندی توسط یک شرکت استرالیایی ساخته شده که می‌تواند سرطان را در مراحل ابتدایی شناسایی کند. این شرکت با جذب ۳٫۵ میلیون دلار سرمایه به دنبال کارآزمایی بالینی برای اثبات عملکرد این فناوری است.

شرکت استرالیایی فرونوا (Ferronova) در حال توسعه فناوری است که به تشخیص سریع سرطان کمک می‌کند. این شرکت موفق به دریافت ۳٫۵ میلیون دلار بودجه برای برنامه‌ریزی کارآزمایی‌های بالینی شده است، کارآزمایی که قرار است روی بیماران مبتلا به سرطان‌های دهان، پستان و روده بزرگ انجام شود.

این شرکت از نوعی نانوذرات فلورسانس مغناطیسی هیبریدی هوشمند استفاده می‌کند که توسط محققان دانشگاه استرالیای جنوبی، دانشگاه نیوساوث‌ولز، دانشگاه سیدنی، دانشگاه ولینگتون و دانشگاه ویکتوریا ساخته شده است.

استوارت بارتلت، مدیر اجرایی شرکت فرونوا و آیدان کاسینز از جمله بنیان‌گذاران این شرکت هستند و شرکت سرمایه‌گذاری یونیسید با مشارکت آرتسیان ونچر و همچنین صندوق سرمایه‌گذاری استرالیای جنوبی از جمله تامین‌کنندگان بودجه این پروژه هستند.

استوارت بارتلت می‌گوید: «فناوری شرکت فرونوا ضعف موجود در فناوری‌های تصویربرداری پزشکی موجود نظیر MRI، CT و PET را هدف قرار داده است. این تجهیزات زمانی که تومور به حدی رشد کرده باشد که ابعاد آن به ۲ تا ۳ میلی‌متر برسد، می‌توانند وجود تومور سرطانی را گزارش کنند. زمانی که سرطان در مراحل اولیه باشد، با این روش‌ها نمی‌توان سرطان را تشخیص داد؛ اما داده‌های مربوط به آزمایش‌های بالینی نشان می‌دهد که حدود ۲۵ درصد از بیماران مبتلا به سرطان در مراحل اولیه بوده که این فناوری‌ها قادر به تشخیص آن نیستند.»

فرونوا در تلاش است تا فناوری تشخیصی خود را به بخش‌های سرطان‌شناسی بیمارستان‌ها بفروشد تا آن‌ها بتوانند برای تشخیص سرطان‌های مختلف از این فناوری استفاده کنند. این بودجه اخیرا به شرکت فرونوا اجازه می‌دهد تا آزمایش‌های اولیه را در مورد سرطان‌ دهان، پستان و روده بزرگ انجام دهد.

استوارت بارتلت پیش از ایفای نقش در شرکت فرونوا، شرکتی به نام سیگنوستیک را تاسیس کرده بود تا در بخش دستگاه‌های سونوگرافی دستی فعالیت کند. این شرکت پس از جذب ۷۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری از بخش خصوصی، در نهایت توسط شرکت اچونوس آمریکا خریداری شد.

مسئولان این شرکت امیدوارند که این بودجه اخیر به شرکت فرونوا کمک کند تا عملکرد این فناوری را در بخش تشخیص سرطان ثابت کند.