در حال حاضر، شارژ باتری خودروهای الکتریکی زمان زیادی لازم دارد، اما شرکت نانوتک انرژی باتری جدیدی ساخته که ۱۸ برابر سریعتر از باتریهای یونلیتیم رایج شارژ میشود. به نظر میرسد با تجاریسازی این نوع باتری، شارژ باتری خودروهای الکتریکی زمان کمتری نسبت به پر کردن باک بنزین خودروها نیاز داشته باشد.
کدام سریعتر خواهد بود، پر کردن باک بنزین خودرو یا شارژ باتری خودرو الکتریکی؟
شرکت نانوتک انرژی (Nanotech Energy) مدعی است که باتریلیتیمی حاوی گرافن تولید کرده که با سرعت ۱۸ برابر بیشتر از باتریهای یون لیتیم رایج شارژ میشود.
سرمایهگذاران به تازگی ۲۷٫۵ میلیون دلار به این شرکت کمک مالی کردهاند. چرا؟
از آنجایی که این باتری جدید گرافنی که شرکت نانوتک مدعی ساخت آن است با سرعت ۱۸ برابر بیشتر از باتریهای یون لیتیم شارژ میشود، در نتیجه میتوان گفت که این باتری انقلابی در خودروهای الکتریکی ایجاد میکند. بنابراین، زمان شارژ شدن باتریهای جدید شرکت نانوتک کمتر از زمانی است که خودروها در پمپ بنزین باک خود را پر میکنند.
این موضوع یکی از دغدغههای خریداران خودروهای الکتریکی را حل میکند و آنها نیاز به زمان زیاد برای شارژ باتری ندارند.
البته ادعاهای زیادی درباره توسعه باتریها مطرح میشود که بسیاری از آنها در عمل به جایی نمیرسند. با این حال در سایت شرکت نانوتکانرژی جزئیاتی درباره نمودارها و جداول مربوط به این فناوری درج شده است که میتواند برای راستیآزمایی این ادعا مورداستفاده قرار گیرد.
آندریاس هینتناخ، رئیس بخش تحقیقات باتری شرکت دایملر میگوید: «سه سال پیش، ما شرکت نانوتکانرژی را به چالش کشیدیم تا ایمنترین باتریهای غیرقابل اشتعال را در اختیار ما قرار دهد. آنها سربلند از این چالش بیرون آمدند. معمولا زمانی که نیاز به ایمنی بالا باشد عملکرد، قربانی میشود اما آنها در عین حال که ایمنی را افزایش دادند، عملکرد قابلتوجهی را نیز عرضه کردند.»
این نقل موجب میشود که بتوان به ادعای شرکت نانوتکانرژی امیدوار بود. این شرکت در سایت خود نوشته است که: «به لطف مساحت سطحی بالا و هدایت الکتریکی عالی، ما از گرافن برای بهبود خواص الکتروشیمیایی باتری یونلیتیم استفاده کردیم. ما از گرافن برای ساخت باتری با دانسیته انرژی بالا و چرخه عمر طولانیتر استفاده کردیم.»
البته این شرکت اعلام کرده که به این دستاورد راضی نبوده و در حال حاضر روی توسعه نسل دوم این باتریها کار میکند.