بودجه دولت استرالیا برای توسعه فناوری آنتی‌باکتریال در بخش پزشکی

شورای ملی تحقیقات پزشکی و بهداشتی با اعطای بودجه ۲ میلیون دلاری از پروژه‌ای در حوزه ساخت پوشش‌های آنتی‌باکتریال حمایت کرده است. این فناوری در دستگاه‌های اورتوپدی، ایمپلنت‌ها و دریچه قلب قابل‌استفاده خواهد بود.

نسل بعدی فناوری‌های نانو می‌تواند از بروز عفونت جلوگیری کرده و به تشخیص بیماری کمک شایانی کند که این کار موجب تغییرات شگرفی در پزشکی می‌شود.

به تازگی شورای ملی تحقیقات پزشکی و بهداشتی (NHMRC)، کمک مالی ۲ میلیون دلاری را به پروژه‌ای در این حوزه انجام داده است.

کراسی واسیلف و همکارانش از دانشگاه استرالیای جنوبی با دریافت کمک هزینه ۲۷۳۸۲۲۰ میلیون دلاری از سوی NHMRC به دنبال توسعه فناوری آنتی‌باکتریال هستند تا از آن در ادوات پزشکی استفاده کنند. این فناوری قابل استفاده در بخش تشخیص طبی نیز خواهد بود.

واسلیف کارهای مثال‌زدنی در فناوری‌های آنتی‌باکتریال دارد که موجب شده وی به‌عنوان یکی از افراد فعال در ایجاد نوآوری در مسیر ارتقای سلامت مردم فعالیت کند.

پروژه‌های تجاری قابل توجه نظیر ادوات جدید غیرتهاجمی برای تشخیص سرطان مثانه و ایملپنت‌های ارتوپدی با سطوح آنتی‌باکتریال که موجب کاهش قابل توجهی عفونت می‌شود، از جمله دستاوردهای واسلیف است.

واسلیف می‌گوید: «فناوری‌های نوآورانه کلید حل چالش‌های حوزه پزشکی و زیست‌شناسی است. در این پروژه، ما از فناوری‌نانو برای تولید سطح آنتی‌باکتریال پزشکی استفاده خواهیم کرد که این کار با بودجه NHMRC انجام می‌شود. این پوشش به‌صورت هوشمند به محرک‌های خارجی پاسخ می‌دهد و بسیار مناسب برنامه‌ریزی شده است. این فناوری برای طیف وسیعی از دستگاه‌های پزشکی که مستعد رشد باکتری‌های هستند، طراحی می‌شود. از این پوشش آنتی‌باکتریال برای کانترها، دستگاه‌های اورتوپدی، ایمپلنت‌ها و دریچه قلب می‌توان استفاده کرد. ما از افراد متخصص برای ارائه فناوری آنتی‌باکتریال استفاده می‌کنیم.»

این بودجه NHMRC برای کارهای دیگر این گروه در بخش تشخیص سرطان به کار خواهد رفت، جایی که از آزمایش ادرار به‌عنوان ابزاری غیرتهاجمی برای تشخیص سرطان مثانه استفاده خواهد شد.

واسیلف می‌افزاید: «نجات‌یافتگان سرطان مثانه در هر سال، چهار معاینه تهاجمی کیستوسکوپی را انجام می‌دهند که پرهزینه و با عوارض جانبی است. ما به دنبال فناوری ایمن و سریع و همچنین قابل اعتماد برای این کار هستیم.»