کنسرسیومی که به دنبال ساخت نانوکاتالیست برای پیل‌های سوختی خودروها است

کنسرسیومی از چند آزمایشگاه ملی در آمریکا به دنبال استفاده از گرافن برای تولید کاتالیست است، کاتالیستی که می‌تواند با قیمت پایین در پیل‌های سوختی خودروها استفاده شود.

الکتروکت (ElectroCat) کنسرسیوم تحقیقات فدرال در آمریکا بوده که از سال ۲۰۱۸ فعالیت خود را با هدف ارائه کاتالیست‌های عاری از پلاتین برای استفاده در خودروهای الکتریکی مجهز به پیل سوختی آغاز کرده است. این سرمایه‌گذاری با همکاری آزمایشگاه‌‌های ملی آرگونه و لوس‌آلاموس و همچنین آزمایشگاه ملی اوک ریج و آزمایشگاه ملی انرژی‌های تجدیدپذیری انجام شده است.

در خودروهای الکتریکی دارای پیل‌ سوختی هیدروژنی، کاتالیست یک مشکل جدی است، کاتالیستی که قرار است اکسیژن و هیدروژن را با هم ترکیب کرده و آب تولید کند. معمولا از پلاتین برای ساخت این نوع کاتالیست‌ها استفاده می‌شود که قیمت بالایی دارد و محدودیت‌هایی نیز برای استفاده از این فلز وجود دارد.

این کنسرسیوم به دنبال توسعه کاتالیستی است که در آن از گرافن استفاده شده است. با این حال باید گفت که استفاده از هیدروژن به‌عنوان منبع سوخت در خودروها هنوز راه درازی تا تجاری‌سازی شدن دارد. با این حال، شرکت‌های خودروسازی روی استفاده از این فناوری در بخش خودروهای سنگین نظیر کامیون نیز کار می‌کنند.

BMW به تازگی اعلام کرده که به دنبال ساخت پیشرانه‌ای مجهز به پیل سوختی برای خودروهای خود است که از نظر تئوری، این فناوری میزان انتشار گاز دی‌اکسیدکربن صفر دارد.

BMW از هیدروژن تجدیدپذیر در مقیاس تجاری استفاده می‌کند اما موضوع این است که منبع اولیه هیدروژن در حال حاضر، سوخت‌های فسیلی است و باید با توسعه کاتالیست‌های مناسب بتوان به جای سوخت فسیلی از منابع دیگری هیدروژن تولید کرد که انتشار گاز گلخانه‌ای به دنبال نداشته باشد.

شرکت ولوو نیز در همین مسیر گام برمی‌دارد. این شرکت به تازگی همکاری مشترکی با شرکت دایملر آغاز کرده تا روی ساخت کامیون‌های مجهز به پیل سوختی کار کنند.

شاخه مرسدس بنز دایملر در سال ۲۰۱۵ گام بزرگی در بخش پیل سوختی برداشته است اما این دستاورد هنوز وارد بخش خودروسازی نشده است.

در اروپا میلیاردها یورو سرمایه‌گذاری در بخش هیدروژن پاک انجام شده است تا جایگزینی برای سوخت فسیلی ارائه شود.