شیوع بیماری کرونا و نیاز به استانداردهای جدید برای محصولات نانو

با شیوع کرونا در کشور، گروه استاندارد و ایمنی، درنظر دارد موضوعات و عناوین استاندارد جدیدی را تعریف و پس از طی مراحل لازم تدوین نماید. این گروه در حال تشکیل زیرکمیته‌های تخصصی با محوریت متخصصان حوزه‌های ویروس‌شناسی و سلامت و بهداشت است.

با آغاز شیوع بیماری ویروسی کرونا (COVID-۱۹) در انتهای سال ۹۸، رفته رفته این بیماری به مسئله اول کشور تبدیل شده است. بیماری کرونا بر همه بخش‌ها و فعالیت‌های جاری کشور اثر گذاشت و منجر به تحولات جدی در فعالیت اصناف و اقشار مختلف جامعه شد. فعالیت در بخش‌هایی از جامعه دچار توقف یا اختلال شد و در بخش‌هایی دیگر شدت و رونق مضاعف یافت. تحت تاثیر این بیماری، در گروه استاندارد و ایمنی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو نیز روش‌ها و موضوعات کاری دچار تغییر و تحول شد.

یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های گروه استاندارد و ایمنی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، تدوین استانداردهای ملی و بین‌المللی است. این فعالیت به شدت وابسته به برگزاری جلسات همفکری و همکاری میان متخصصان برجسته یک حوزه تخصصی است. طبعا با شیوع کرونا و به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با آن، تشکیل تمامی جلسات حضوری تدوین استاندارد متوقف شده است. گروه استاندارد و ایمنی تجربیات قابل توجهی در تدوین استانداردهای بین‌المللی از طریق برگزاری و حضور در جلسات اینترنتی کمیته TC۲۲۹ سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) دارد. با بهره‌گیری از این تجربیات، جلسات حضوری تدوین استانداردهای ملی به خوبی با جلسات اینترنتی جایگزین شد. هرچند جلسات اینترنتی از برخی جهات فاقد کارایی و مزایای جلسات حضوری است، اما می‌تواند موجب تسهیل و رفع برخی از محدودیت‌ها به ویژه در زمینه هماهنگی‌ها برای حضور افراد و شیوه بررسی استانداردها شود.

از سوی دیگر شیوع کرونا موجب شده است که نیاز به مجموعه‌ای از استانداردهای جدید برای مقابله با این بیماری احساس شود. با شیوع این بیماری، تقاضا برای مواد ضدعفونی‌کننده و محصولات مصرفی مقاوم در برابر ویروس‌ها به شدت افزایش یافته است. از جمله این محصولات می‌توان به ماسک‌ها، دستکش‌ها، سطوح و پوشش‌ها، کامپوزیت‌های پلیمری، منسوجات، گان و شیلد اشاره نمود.

در این خصوص، تعداد زیادی از محصولات و فناوری‌های نانو در داخل تولید و عرضه می‌شود که می‌تواند به تامین نیاز جامعه برای مقابله با این ویروس کمک کند. برای بررسی ویژگی‌ها و اطمینان از کارایی این محصولات، باید استانداردهای کاربردی وجود داشته باشد. این استانداردها می‌توانند به محصولات نانو قابل استفاده برای مقابله با بیماری کرونا و خواص ضدویروسی در آن‌ها بپردازند.

بر این اساس گروه استاندارد و ایمنی، درنظر دارد موضوعات و عناوین استاندارد جدیدی را تعریف و پس از طی مراحل لازم تدوین نماید. این گروه در حال تشکیل زیرکمیته‌های تخصصی با محوریت متخصصان حوزه‌های ویروس شناسی و سلامت و بهداشت است. در این زیرکمیته‌ها بسته به موضوع استاندارد، متخصصانی از صنایع و رشته‌های دانشگاهی مرتبط با محصول موردنظر در کنار متخصصان ویروس‌شناسی و سلامت و بهداشت قرار خواهند گرفت و به تعریف عناوین استانداردها و تدوین پیش‌نویس آن‌ها خواهند پرداخت.