سطح ضدآب، با فناوری‌نانو ضدضربه نیز می‌شوند!

یکی از نقاط ضعف سطوح آب‌گریز، حساسیت آن‌ها به ضربه و آسیب‌های فیزیکی است. به تازگی محققان با استفاده از پوشش‌دهی سطوح آب‌گریز آن‌ها را در برابر ضربه نیز مقاوم کرده‌اند.

سطوح ابرآب‌گریز طوری آب را دفع می‌کنند که با هیچ سطح دیگری قابل قیاس نیستند. این امر باعث می‌شود که آن‌ها برای پوشش‌های ضدمیکروبی بسیار مفید باشند چرا که باکتری و ویروس‌ها و دیگر عوامل بیماری‌زا نمی‌توانند به این سطوح بچسبند. با این حال، سطوح ابرآب‌گریز یک نقص عمده دارند، آن‌ها به شدت مستعد بریدگی، خراش و گود افتادن هستند.

اگر یک سطح ابرآب‌گریز آسیب ببیند، منطقه آسیب‌دیده به سادگی مایعات را به دام انداخته و مزیت پوشش از بین می‌رود. به تازگی محققانی از چین و فنلاند موفق به ساخت پوششی شدند که دارای خاصیت ابرآب‌گریز بوده و در عین حال در برابر صدمات فیزیکی، ضربه و همچنین برخورد اجسام تیز مقاوم است و عملکرد آب‌گریزی خود را از دست نمی‌دهد.

این گروه تحقیقاتی که نتایج یافته‌های خود را در نشریه Nature به چاپ رساندند، نشان دادند که این سطح با استفاده از فلز، شیشه و سرامیک قابل تولید است.

خاصیت ابرآب‌گریزی این سطح نیز به دلیل وجود ساختارهای نانومقیاس در آن است. وجود الگوهای نانومقیاس با ساختارهای لانه‌زنبوری در سطح موجب می‌شود تا مایعات به راحتی دفع شوند.

روی این الگوها با یک ماده شیمیایی پوشش داده شده است تا بتواند این سطح را از گزند آسیب‌های ساختاری و فیزیکی حفظ کند.

رابین راس از فیزیک‌دانان دانشگاه آلتو که در این پروژه همکاری دارد می‌گوید: «لایه محافظ را می‌توان تقریبا از هر ماده‌ای ساخت، این اتصال به سطح موجب می‌شود تا محصول نهایی قوی و مستحکم باشد. ما این ساختار لانه‌زنبوری دارای پوشش محافظ را در اندازه‌های مختلف و از موادی متفاوت تولید کردیم. نکته جالب توجه در این محصول آن است که این کار را می‌توان برای مواد مختلف به کار برد، در واقع این فناوری انعطاف‌پذیر بوده و طراحی آن برای ساخت انواع سطوح ضدآب بادوام قابل استفاده است.»

این فناوری را برای تولید لایه‌های مورداستفاده در پنل‌های خورشیدی نیز می‌توان به کار برد، جایی که رطوبت و خاک به مرور به سطح جذب شده و کارایی پنل‌ها را کاهش می‌دهد.