‌داروی ضدسرطان حاوی نانوذرات لیپیدی روی انسان آزمایش می‌شود

یکی از شرکت‌های توسعه‌دهنده داروی ضدسرطان با استفاده از نانوذرات لیپیدی، قرار است اولین آزمون‌های انسانی را روی چند داوطلب مبتلا به تومور صلب سرطانی در اروپا و آمریکا انجام دهد.

شرکت اینترنا تکنولوژیز (InteRNA Technologies) اعلام کرد که این شرکت موفق به دریافت مجوز برای شروع فاز اول کارآزمایی بالینی روی داروی میکرو RNA موسوم به INT-1B3 شده است. این دارو برای از بین بردن تومورهای صلب پیشرفته آزمایش خواهد شد.

INT-1B3 یک نانوذره لیپیدی بوده که با miR-1393a-3p اصلاح شیمیایی شده است. این دارو با تجویز سیستماتیک می‌تواند وارد سلول‌های سرطانی شود. با توجه به شیوع ویروس کرونا، کارآزمایی بالینی روی این دارو به تاخیر افتاده است و اکنون پیش‌بینی می‌شود که شروع کارآزمایی به نیمه‌دوم سال ۲۰۲۰ موکول شود. این شرکت قرار است پس از آغاز رسمی کارآزمایی بالینی اطلاعات منتشر شده را به ‌روزرسانی کند.

INT-1B3 یک رویکرد ضدسرطانی است که پتانسیل بالایی برای درمان سرطان دارد، این دارو قادر است روی سلول‌های سرطانی اثر مستقیم گذاشته، به طوری که با تحت تاثیر قرار دادن ویژگی سرکوب‌گر سیستم ایمنی تومور، موجب فعال شدن سیستم ایمنی بر علیه تومور سرطانی شود.

در این کارآزمایی بالینی قرار است دوزهای مختلف دارو موردآزمایش قرار گیرد و میزان دوز به مرور افزایش یابد تا در نهایت میزان ایمنی دارویی و تاثیرات دینامیکی دارو و همچنین تاثیر اولیه INT-1B3 روی بیماران دارای تومور پیشرفته بررسی شود.

انتظار می‌رود که در این پروژه از ۸۰ بیمار در ۱۲ مرکز بالینی در آمریکا و اروپا استفاده شود. بخش اول این کارآزمایی در کشور هلند و بلژیک انجام می‌شود که برای این کار قرار است ۳۰ داوطلب ثبت‌نام کنند، کسانی که از تومور صلب رنج می‌برند.

روئل شوپولد، مدیرعامل شرکت اینترنا تکنولوژیز می‌گوید: «ماهیت چند هدفی میرکوRNA نشان می‌دهد که این رویکرد جدیدی برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌های سرطان است. این دارو به‌صورت هم‌زمان چند مسیر زیست‌شیمیایی را در تومور هدف قرار می‌دهد. با توجه به پتانسیل‌های درمانی میکروRNA، درک ما از مکانیسم اساسی عملکرد INT-1B3 در این پروژه افزایش یافته و تشخیص حامل رهایش دارو به‌عنوان یکی از اهداف این پروژه خواهد بود. در نهایت ما به دنبال ارائه یک گزینه اصلی برای درمان سرطان هستیم.»