ترکیب القاءکننده‌های پیری و نانوذرات برای حذف تومور سرطان از بدن

پژوهشگران اسپانیایی نشان دادند که با ترکیب القاءکننده‌های پیری و نانوذرات می‌توان روش درمانی جدیدی برای مقابله با نوعی تومور سرطان پستان ارائه کرد.

نوعی از سرطان پستان وجود دارد که در آن تومور، هیچ‌ کدام از گیرنده‌های رایج نظیر استروژن، پروژسترون و HER2 را روی سطح خود ایجاد نمی‌کند؛ بنابراین، درمان این نوع سرطان با روش‌های رایج امکان‌پذیر نیست.

به تازگی مار اورزایز از آزمایشگاه شیمی پروتئین و پپتید در CIPF و رامن مارتینز مارز از پژوهشگاه شناخت مولکولی و توسعه فناوری نشان دادند که می‌توان از یک روش درمانی ترکیبی مبتنی بر نانوذرات برای مقابله با این نوع سرطان استفاده کرد. یافته‌های این گروه نشان داد که با ترکیب القاء کننده پیری و یک نوع نانوذرات سنولیتیکی که به‌صورت انتخابی سلول‌های کهنسال را از بین می‌برد، می‌توان به کاهش رشد تومور و جلوگیری از تکثیر سلول‌های سرطانی کمک کرد.

تاکنون استفاده از القاء کننده پیری یک راهبرد موفق برای معالجه بیماران مبتلا به سرطان پستان بوده است. اگر چه تجمع سلول‌های کهنسال در بدن می‌تواند به نفع عود تومور باشد.

پیری یا کهنسالی سلول هر دو شرایط فیزیولوژیکی و پاتولوژیکی رخ می‌دهند. زمانی که سلول‌ها وارد دوره پیری می‌شوند، تقسیم سلولی متوقف شده و این موجب التهاب در بدن می‌شود.

زمانی که یک تجمع کنترل نشده از سلول‌های پیر در بدن رخ می‌دهد، عامل التهاب موجب آسیب‌زدن به سلول‌های سالم می‌شود و در نتیجه بیماری‌هایی نظیر دیابت یا اختلالات عصبی در بدن دیده می‌شود. در عین حال این کار موجب رشد تومورهای سرطانی و متاستاز آنها می‌شود.

با این رویکرد جدید، پس از القاء پیری، سلول‌ها از طریق روش درمانی مبتنی بر نانوذرات از بدن خارج می‌شوند. این یک فرصت درمانی جدید برای بهبود نتایج درمان سرطان پستان است و یک روش درمان ترکیبی جدید محسوب می‌شود.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Journal of Controlled Release (JCR) به چاپ رسیده است.

محققان در این مقاله نشان دادند که این فناوری را می‌توان برای درمان چند تومور مختلف به کار برد. آنها به دنبال توسعه این فناوری و انجام آزمون‌های بالینی هستند.