نانوفناوری ضدجعل، منتخب انجمن بین‌المللی امور ارزی در بخش نوآوری

انجمن بین‌المللی امور ارزی فناوری ضدجعل، شرکت نانوتک سکیوریتی را به‌عنوان فینالیست رقابت بهترین نوآوری‌های ارزی انتخاب کرد.

نانوتک سکیوریتی (Nanotech Security) که در حوزه توسعه فناور ضدجعل با کمک نانواپتیک پیشرو است، اعلام کرد که به‌عنوان فینالیست در رقابت بهترین نوآوری‌های ارزی توسط انجمن بین‌المللی امور ارزی شناخته شده است.

KolourOptik نام فناوری این شرکت بوده که نوعی تغییر رنگ در اثر چرخش محصول است. این فناوری توسط انجمن بین‌المللی امور ارزی انتخاب شده است. در این فناوری، با حرکت دادن محصول به زوایای مختلف، رنگ محصول تغییر می‌کند. این شرکت با استفاده از فناوری KolourOptik™ خود امکان تولید رنگ‌های سفید و سیاهی را فراهم می‌کند که با فناوری‌های رایج قابل دست‌یابی نیست.

در این فناوری از ترکیب میکرو و نانوساختارها استفاده شده تا در نهایت الگوهایی روی محصول (اسکناس) ایجاد شود که ویژگی‌های امنیتی دارد.

این شرکت بیش از ۲۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده تا این پلتفورم انقلابی و انحصاری که با کمک فناوری‌نانو ایجاد شده برای استفاده در اسکناس‌ها آماده شود. این فناوری در یک اتاق تمیز کلاس ۱۰۰ و با استفاده از تجهیزات لیتوگرافی پرتوالکترونی پیچیده اعمال می‌شود.

از دیگر مزایای این فناوری می‌توان به امکان ترکیب کردن رنگ‌های مختلف اشاره کرد. شرکت نانوتک می‌تواند این فناوری را روی سطوح مختلف نظیر فویل، نخ و نوار ایجاد کند.

KolourOptik یک فناوری انحصاری است که به‌صورت ویژه برای استفاده در اسکناس‌ها توسط دولت توسعه داده شده است. در این فناوری با استفاده از نانوساختارها و ریزموج‌ها می‌توان ویژگی‌های امنیتی در اسکناس‌ها و اسناد رسمی را ایجاد نمود.

با این فناوری می‌توان رنگ کامل و عمیقی روی سطح ایجاد کرد و در نهایت، الگویی روی سطح به‌وجود آورد که جعل آن تقریبا غیرممکن است. ضخامت نهایی محصول کمتر از ۵ میکرون است.

این شرکت در آوریل سال ۲۰۱۹ با رونمایی از دو محصول جدید خود به نام داینامیک پویتریت (Dynamic Portrait™) و لایولوگو (LiveLogo™) وارد بازار حفاظت از نام تجاری شد. این محصولات جدید، تصاویری با اطمینان بالا و قدرت تفکیکی فراتر از آنچه که با تجهیزات معمولی می‌توان به آن رسید، برای جلوگیری از جعل نام تجاری را ایجاد می‌کنند.

هدف انجمن بین‌المللی امور ارزی، همکاری مشترک با بخش‌های دولتی و خصوصی است.