تمرکز بخش تحقیقات ارتش آمریکا روی ساخت نانوواکسن ضدکرونا

یکی از موسسه‌های تحقیقاتی ارتش آمریکا بعد از بررسی بیش از دوازده گزینه، در نهایت فرمولاسیون نانوذره‌ای موسوم به SpFN را برای تولید واکسن ضدکرونا انتخاب کرده است. این واکسن قرار است تا پایان سال جاری میلادی وارد مرحله آزمایش روی انسان شود. مرحله آزمایش روی حیوانات آزمایشگاهی پیش از این به پایان رسیده است.

دانشمندان فعال در ارتش آمریکا، بعد از انجام‌ آزمایش‌های مختلف روی موش‌ها برای تولید واکسن ضدکرونا، گام بعدی را انجام آزمایش روی انسان در نظر گرفته‌اند. آن‌ها بر این باور هستند که با آغاز این کارآزمایی بالینی، به زودی می‌توان درهای احتمالی را برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا باز کرد.

موسسه تحقیقات ارتش والتر رید (WRAIR) متعلق به آزمایشگاه ارتش آمریکا، به تازگی اعلام کرده که واکسن ضدکرونایی که این موسسه در حال کار روی آن بوده آماده وارد شدن به آزمایش بالینی است.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط WRAIR، در ابتدا بیش از دوازده کاندید برای تولید واکسن کرونا وجود داشت که این تعداد گزینه کاهش یافته و در حال حاضر گزینه مطلوب برای انجام آزمون بالینی انتخاب شده است. این گزینه، نوعی نانوذرات اسپایک فریتین موسوم به SpFN است. این نانوذرات قرار است اواخر سال جاری میلادی برای آزمایش‌های انسانی مورداستفاده قرار گیرد. البته طی ما‌ه‌های آتی آزمایش‌هایی برای سنجش میزان ایمنی این نانوذرات در انسان انجام خواهد شد.

مایکل تالی، فرمانده کل بخش تحقیقات پزشکی USAMRDC می‌گوید که آن‌ها در تلاش برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا هستند. انتخاب SpFN به‌عنوان گزینه نهایی برای ساخت واکسن موجب شده تا این تیم تحقیقاتی یک گام دیگر به هدف خود نزدیک شوند.

به گفته تری ولچ، مدیر ارتباطات راهبردی در موسسه تحقیقات والتر رید، آزمایش روی موش‌ها انجام شده تا تولید آنتی‌بادی ضدکرونا در موش‌ها تایید شود.

کیون مودجرد، مدیر بخش بیماری‌های عفونی در WRAIR می‌گوید که به محض انتشار ویروس کرونا در اوایل ژانویه، این موسسه کار روی توسعه واکسن را آغاز کرده است.

البته موفقیت یک واکسن در مرحله آزمون بالینی به معنای تایید آن برای استفاده در بیمارستان‌ها و سطح جامعه نیست. تایید واکسن مراحل پیچیده‌ای دارد. براساس گزارش‌های منتشر شده، عملکرد آنتی‌بادی‌ها بر علیه پاتوژن‌ها از فرآیند بسیار پیچیده‌ای برخوردار است.