تراشه‌ای که نشانگرهای بیماری را به سرعت تشخیص می‌دهد

یکی از شرکت‌های نوپای فعال در بخش توسعه تراشه‌هایی با قابلیت حسگری، تراشه ای حساس و کارا با قابلیت تشخیص بیماری ساخته است. این شرکت به دنبال استفاده از این تراشه برای مقابله با شیوع ویروس کرونا است.

استارت‌آپ نانو دیاگنوسیکس (Nano DiagnosiX) که در حوزه توسعه و تجاری‌سازی محصولات زیستی حوزه سلامت فعالیت دارد، اعلام کرد که محصول خود با نام FemtoSpot را تولید و به بازار عرضه کرده است.

این محصول که برای حوزه زیست‌فناوری تولید شده، یک زیست‌حسگر نانویی بوده که می‌توان از آن برای کنترل بیماری‌های مختلف استفاده کرد. با استفاده از این حسگر می‌توان آزمایش‌های پزشکی را به سادگی و در نقاط مختلف انجام داد.

در این حسگر از نانوساختارهایی استفاده شده که روی تراشه‌های ترانزیستوری اثرمیدان قرار داده شده است. این تراشه‌های دارای حساسیت بالایی بوده به طوری که می‌تواند نمونه‌های آزمایشی با محدوده غلظت‌های فمتومولار را مورد آزمایش قرار دهد. از دیگر مزیت‌های این فناوری آن است که کیفیت نتایج ارائه شده در حد تست‌های آزمایشگاهی است.

احمد عباس، مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «حسگر FemtoSpot یک تغییر پارادایمی در روش‌های آزمایشگاهی تشخیص بیماری بوده که به صورت ابزاری کوچک و قابل حمل می‌تواند مستقیما توسط خود بیمار مورداستفاده قرار گیرد بدون این که نیاز به آموزش خاصی باشد. این تست از نظر سادگی و راحتی همانند تست‌های تشخیص قند خون در منزل بوده در حالی که از نظر قابلیت اعتماد به نتایج، در سطح بسیار بالایی است. از دیگر ویژگی‌های این تست می‌توان به نوآوری انجام شده در آن به منظور ادغام آن با تلفن‌های هوشمند اشاره کرد. در واقع این ابزار قادر است تا نتایج آزمایش را به صورت مستقیم به پزشک معالج ارسال کند. این حسگر به پزشک اجازه می‌دهد تا تشخیص بیماری را در مراحل اولیه انجام داده و هزینه‌های بخش درمانی را کاهش دهد. هیچ حسگری در بازار چنین قابلیت را نداشته و ابزار کاملا هر آنچه در تشخیص و مدیریت بیماری وجود دارد را دگرگون می‌کند.»

برای انجام آزمون با این روش تنها یک قطره از خون بیمار کافی است تا این ابزار بتواند با استفاده از آن نشانگرهای بیماری را در غلظت‌های بسیار کم شناسایی کرده و نتایج را با دقت بالا ارائه کند.

در حال حاضر شرکت نانو دیاگنوسیکس در حال توسعه این حسگر برای تولید تست‌های تشخیص کرونا است که با دقت بالا و حساسیت قابل توجه بتواند ویروس کرونا را شناسایی کند.