نقش حمایتی ستاد توسعه فناوری‌نانو از صنعت ساختمان

محمد یوسفی، مدیر توسعه فناوری نانو در حوزه ساخت‌وساز در ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو از نقش این ستاد در توسعه محصولات و برنامه‌های حمایتی ویژه ستاد نانو از محصولات بخش ساختمان خبر دارد.

مهندس یوسفی در مصاحبه‌ای با خبرنامه انجمن علمی بتن ایران، درباره این که ستاد نانو چه حمایت‌هایی برای توسعه محصولات و تحقیقات انجام می‌دهد، گفت: «واحد بررسی و بازرسی محصولات نانو در ستاد نانو محصولات ادعایی نانو را بررسی می‌کند. از نظر نانومقیاس بودن، از لحاظ تکرارپذیری و از نظر کارایی که این محصولات دارند موردارزیابی قرار گرفته و به شرکت‌ها تاییدیه نانومقیاس داده می‌شود. پس از آن فناوران می‌توانند از خدمات ستاد استفاده کنند. وقتی محصولات ارزیابی می‌شوند هم ستاد نانو و هم فناوران مطمئن می‌شوند که کاری که انجام داده‌اند کارایی دارد و می‌توانند به سرمایه‌گذاران معرفی شوند یا این که ستاد در زمینه تجاری‌سازی محصول به فناور کمک می‌کند. اولین خدمتی که ارائه می‌شود بحث مشخصه‌یابی است. مشخصه‌یابی محصولات و تکمیل مدارک فنی و آزمون‌های موردنظر جهت بررسی مقیاس نانو است. حتی زمان‌هایی که برای برخی از محصولات نیاز به تست در دیگر کشورهاست در این زمینه هم حمایت‌های لازم صورت می‌گیرد. »

مدیر توسعه فناوری نانو در حوزه ساخت‌وساز ستاد نانو می‌افزاید: «مورد دیگر بحث رصد فناوری هست، اینکه یک شرکتی در زمینه نانو می‌خواهد فعالیتی داشته باشد فرصت‌ها به صورت خاص و ویژه به آن شرکت معرفی می‌شود و یا در یک زمینه خاص نیاز به یک گزارشی دارد با حمایت ستاد آن گزارش می‌تواند تهیه شود.»

وی می‌افزاید: «خدمت دیگر ثبت پتنت است. اینکه یک فناور محصولی را تولید می‌کند در زمینه مالکیت فکری دغدغه دارد، کانون پنتت ایران خدمات مرتبط با ثبت پتنت داخلی و هم خارجی را ارائه می‌دهد. خدمت دیگر، مشاوره در زمینه BP,BM,FS و… است اگر یک شرکتی یا شخصی بخواهد یک مدل کسب‌وکار برای محصولش تهیه شود یا می‌خواهد یک گزارش تحلیل بازار تهیه شود در زمینه داخلی یا به خصوص زمینه خارجی، می‌تواند از این حمایت ستاد استفاده کنند. مورد دیگر حمایت در زمینه حضور در نمایشگاه داخلی و خارجی هست چه به صورت انفرادی یا به‌صورت شرکت در قالب پاویون محصولات فن‌آورانه، این حمایت صورت می‌گیرد. حمایت‌ بعدی صادرات است دفاتری که ستاد در کشورهای خارجی و برخی کشورها مثل چین، اندونزی، هند و کشورهای دیگر دارد. فرصت‌های بازار آن کشورها را شناسایی می‌کنند و در اختیار متقاضی قرار می‌دهند تا بتوانند محصولاتشان را به آن کشور صادر کنند. با توجه به قیمتی که بتن و سیمان در ایران دارد و تجربیاتی که در زمینه صادرات داشتیم (مثلا پروژه تولید قطعات پیش ساخته بتنی با استفاده از بتن سبک سازه‌ای در کشور مالزی (در سال ۹۸) برای ما ثابت کرد با توجه به قیمت تمام شده سیمان در ایران، توانایی صادرات این محصولات را داریم. به شرط اینکه کمی نوآوری این محصولات را بالا ببریم.»

یوسفی می‌گوید: «حمایت دیگر مشارکت در ریسک است یکی از دلایلی که شرکت‌ها به مسئله تولید فناوری ورود نمی‌کنند، نگاه صرفا هزینه‌بر بودن تحقیق و توسعه است، ستاد بعد از ارائه طرح و مشخص شدن بازار آن، مدل کسب‌وکار، بسته به حجم بازاری که آن محصول دارد یا می‌تواند داشته باشد در قالب وام حمایت می‌کند و در صورت موفقیت بخشی از آن بلاعوض خواهد شد. خدمت دیگر معرفی شرکت‌های فناور به شرکت‌های سرمایه‌گذار است. یک شخص حقیقی یا حقوقی فناوری را که توسعه داده نیاز به مشارکت دارد، ما این فن‌آوری‌ها را می‌توانیم در قالب نشستی به شرکت‌ها معرفی کنیم تا بتوانند روی این محصولات سرمایه‌گذاری کنند. خدمت دیگری که می‌شود به شرکت‌ها ارائه کرد مسئله تسهیل اخذ گواهی‌نامه ها و استانداردها است شاید یکی از سخت‌ترین مراحل در زمینه تجاری‌سازی محصولات در کشور اخذ تاییدیه‌ها از سازمان‌ها است با توجه به ارتباطات و همکاری‌هایی که ستاد نانو با دیگر سازمان‌ها دارد، می‌تواند در این زمینه تسهیل‌گری کند. فرض کنیم شما یک گواهی می‌خواهید بگیرید ۱ سال طول می‌کشد با توجه به اهمیت موضوع و تسهیل‌گری که اتفاق می‌افتد این می‌تواند به کمتر از چند ماه کاهش پیدا کند، استانداردی را یک محصول نیاز دارد که باید تدوین شود (در زمینه توسعه بازار کمک کننده است) ستاد نانو با همکاری سازمان استاندارد یا بقیه سازمان‌ها می‌تواند آن را تدوین کنند.»

مهندس یوسفی در پایان افزود: «خدمت دیگری که می‌شود ارائه کرد مسئله بازار دولتی است یک سری از سازمان‌ها نیازهایشان را مطرح می‌کنند مثلا به محصولات آگوستیک نیاز دارند. ما این بازارهای دولتی را به شرکت‌های تولیدکننده می‌توانیم معرفی کنیم که بازار تضمین شده آن وجود داشته باشد، با این کار ریسک ورود به توسعه فناوری کاهش پیدا می‌کند.»