رشد بیش از ۴۰ درصدی حجم بازار در انتظار گرافن

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازار گرافن تا سال ۲۰۲۷ با رشد بیش از ۴۰ درصد به رقم ۱٫۳۶ میلیارد دلار برسد. نانوپلاکت‌ها بیشترین سهم بازار را در اختیار دارند.

پیش‌بینی‌های اخیر نشان می‌دهد که بازار گرافن از ۹۱٫۳ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹، به رقم ۱٫۳۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۷ خواهد رسید. به این ترتیب می‌توان انتظار رشد ۴۰٫۲ درصدی را برای گرافن در این بازه زمانی داشت.

افزایش سریع تعداد تولیدکنندگان گرافن، تقاضای بالا برای این ماده در حوزه‌هایی نظیر الکترونیک و استفاده از گرافن در کامپوزیت‌ها و پوشش‌ها از جمله دلایل رشد بازار گرافن در این بازه زمانی است. از نقطه نظر منطقه‌ای، آمریکای شمالی بیشترین سهم بازار را در سال ۲۰۱۹ داشته که پیش‌بینی می‌شود این جایگاه طی سال‌های آتی نیز حفظ شود.

البته اثرات زیست‌محیطی گرافن یکی از موانع در مسیر رشد بازار است و در سویی دیگر، پیشرفت‌های انجام شده در بخش سرمایه‌گذاری در تحقیق‌وتوسعه نیز فرصت‌های تازه‌ای در سال‌های آتی ایجاد خواهد کرد.

شیوع ویروس کرونا نیازهای تازه‌ای در صنعت ایجاد کرده است؛ رشد بازار ماسک‌ها از جمله این فرصت‌های تازه است. یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که استفاده از گرافن می‌تواند روی بهبود کارایی ماسک‌ها موثر باشد و ایجاد خاصیت آب‌گریزی و ضدعفونت از جمله مزیت‌های استفاده از گرافن در ماسک است. این تقاضا نیز روی بازار گرافن در سال‌های آتی موثر خواهد بود.

در سوی دیگر، شیوع کرونا موجب قفل شدن بخشی از بازار شده و تقاضا را برای محصولاتی نظیر حسگر کاهش داده است که همین امر، روی کاهش تقاضا برای گرافن نیز تاثیرگذار بوده است.

از نظر نوع محصول تولیدی در بازار، می‌توان محصولات گرافنی را به گرافن تک لایه، دو لایه، چند لایه، اکسید گرافن و نانوپلاکت‌های گرافنی تقسیم‌بندی کرد. در سال ۲۰۱۹ بیشترین سهم بازار در اختیار نانوپلاکت‌‌های گرافنی بوده است و حدود سه پنجم از کل سهم به این بخش اختصاص داشت. تخمین زده می‌شود که در این بازه زمانی باز هم نانوپلاکت‌ها بیشترین سهم بازار را در اختیار داشته باشند. انتظار می‌رود در طول سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۷ بازار گرافن تک‌لایه و دولایه رشد ۴۲ درصدی را تجربه کند.